Albert vill få unga i rörelse – bekostar barn och ungdomars anmälningsavgift under Lidingöloppet

Barnens Digitala Mattelärare Albert blir ny officiell huvudsponsor till barn- och ungdomsloppen under Lidingöloppshelgen. Detta innebär samtidigt att Albert erbjuder samtliga under 16 år att delta kostnadsfritt vilket förhoppningsvis skall locka ännu fler till rörelse

Albert är en reklamfri tjänst som hjälper barn och ungdomar att bättre förstå matematik på ett intuitivt och underhållande sätt. De som väljer att registrera sina barn kostnadsfritt i Lilla Lidingöloppet samt Knatteloppet, får i samband med registreringen tillgång till tjänsten Albert gratis under en månad.

- För att göra något åt kombinationen av ökande andelen grundskoleelever som saknar behörighet till ett nationellt program, med matematik som främsta utmaning och det faktum att barn idag rör sig för lite, kan partnerskapet mellan Barnens Digitala Mattelärare Albert och Lidingöloppet göra skillnad. Tillsammans hoppas vi att fler barn upptäcker glädjen både för matematik och för fysisk träning, säger Nicolas Rivetto marknadsansvarig Albert.

Allt innehåll i barnens digitala mattelärare Albert har tagits fram med hjälp av pedagoger och följer skolverkets läroplan. Smarta funktioner varvas med tusentals övningar och hundratals animerade lektioner där barnen lär sig matematiken på ett roligare och mer verklighetskopplat sätt. Albert finns som app för de äldre barnen och nås via datorn och läsplattan för dem yngsta.

- Sedan starten 2016 har över 120 000 barn valt Albert som digital mattelärare vilket är superkul. Alberts vision är att demokratisera kunskap genom teknik till alla barn. Samtidigt har vi följt debatten om kopplingarna mellan motion och den positiva effekten den har med ökad koncentrationsförmåga och inlärningsförmåga hos barn. Det var då vi såg möjligheten för Albert att introducera ett roligt och nyttigt forum för fler barn som i förlängningen kommer att innebära massa nyttiga bieffekter, säger Nicolas Rivetto marknadsansvarig Albert.

Lilla Lidingöloppet samt Knatteloppet lockar normalt sett mellan 3 och 4000 unga löpare men nu hoppas arrangören på att samarbetet med Albert kommer öka detta ytterligare.

-Vi jobbar mycket för att aktivera yngre genom olika projekt där Lilla och Knatteloppen såklart är grunden, säger Fredrik Montgomery, marknadschef på Lidingöloppet. Samarbetet med Albert ger oss en fantastisk möjlighet att göra våra lopp ännu mer tillgängliga för fler, dessutom så detta ett mycket bra sätt att koppla ihop teoretisk lära som Alberts tjänst står för med fysisk rörelse, något som barn idag inte alltid vill eller kan prioritera.

Lilla Lidingöloppet arrangeras söndagen den 29:e september, barn mellan 7 och 15 år springer mellan 1,7 och 6 km. Knatteloppet välkomnar barn upp till 6 år som då springer själva eller med medföljande förälder.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Albert är ett ungt och entreprenörsdrivet företag som har som mål att tillgängliggöra kunskapsspridning genom teknik till så många elever som möjligt. Bolaget vill hjälpa elever att uppnå högre betyg och höjda kunskapsnivåer genom att göra plugget roligare, mer tillgängligt och individuellt anpassat. Albert erbjuds som en abonnemangstjänst, utan bindnings - eller uppsägningstid, helt anpassad efter elevens ålder, nivå och kurs.

Nicolas Rivetto, marknadsansvarig Albert, 076-019 21 00
Fredrik Montgomery, marknadschef Lidingöloppet, 070-670 55 40