Samtalsterapeut med kognitiv inriktning – varför det?

Idag vet vi att om vi lever länge under stress så blir vi till slut fysiskt sjuka. Stressen påverkar andningen; vi andas inte lika djupt och långsamt utan högt upp i bröstkorgen och betydligt ytligare och snabbare. Vi spänner olika muskelgrupper under jämn belastning när vi är stressade. Det kan röra sig om att vi drar upp axlarna, spänner muskler i bröstryggen eller spänner käkmuskulaturen.

På Lifecaps terapeututbildningar lär vi ut både ett kognitivt arbetssätt, genom att terapeuterna erhåller verktyg som de kan använda för att få klienten att hitta nya sätt att tänka på, och metoder för att finna vad det är i historien som programmerat oss till att tro på de tankar vi har. Ibland är det gynnsamt för förändringsarbetet att förstå hur en övertygelse uppkommit. Nedanstående text är ett utdrag ut boken ”Energi och healing, resor och recept”, skriven av Gaya Pienitzka, en av lärarna på Lifecap ABs terapeututbildningar:

”Vi människor är däggdjur. Våra kroppar skapades ursprungligen för att skydda oss i en tillvaro bland vilda djur. Våra reaktioner under stress är ett arv från den tidsåldern. Vid stress aktiveras ett antal hormoner och flera olika signalsubstanser frigörs i kroppen för att vi antingen ska kunna springa ifrån en tänkt fiende (t.ex. en sabeltandad tiger) eller ha ihjäl den. Stressreaktionen gör att vi blir fysiskt starkare och får tunnelseende på grund av att kroppens samtliga resurser fokuseras på överlevnad vid fysiskt hot. Den ansträngning som behövs för att fly eller slåss gör att hormoner och signalsubstanser återgår till normalläge och kroppens balans återuppstår. Dagens stress är ofta av mental karaktär och kräver sällan fysiska insatser. Ändå reagerar våra kroppar som om vi stod öga mot öga med en livsfarlig fiende. När vi inte slåss eller flyr får vi inte användning för den styrka vi har mobiliserat. En rad hormoner och signalsubstanser kommer inte till användning. Det blir en belastning för kroppen att återgå till normalläge. Vid hög stress dagtid är risken stor att vi somnar stressade. Vi tar med andra ord med oss stressen in i sömnen, vilket leder till dålig sömn och ibland till att vi gnisslar tänder så att de slits ned. På detta följer spänningshuvudverk, vilket i sin tur ökar oron och stressen. Oroliga tankar av typen ”hur ska jag nu hinna/orka” dyker upp och förstärker problemen . Vi hamnar i en ond cirkel.

Våra tankar kan orsaka stress. Med hjälp av kognitiv beteendeterapi arbetar vi med att få tanke – känsla - handling att harmonisera. Det sker genom att vi ställer frågor som hjälper klienten att bli medveten om hur hon eller han tänker och hur dessa tankar leder till känslor och handlingar. En negativ tanke, där vi har förväntningar på att misslyckas, leder till en negativ känsla som i sin tur leder till en negativ handling. En negativ handling kan precis lika gärna vara avsaknad av handling. Om vi har en tanke om att det vi ska göra kommer att gå åt skogen är det lätt att dra slutsatsen att det därför är meningslöst att ens försöka. Följden blir att vi inte gör något alls och därefter känner oss misslyckade.”

Boken ”Energi och healing, resor och recept” används på Lifecaps energiterapeututbildning. Lifecaps lärare har gett ut ett flertal titlar under årens lopp. En av huvudböckerna på basblocket som ligger till grund för samtliga utbildningar  heter ”Tomten finns inte – från omedveten till medveten”. Sök på Pienitzka på www.adlibris.com , www.bokus.com eller www.cdon.com   så finner du fler titlar.

Att finna nya och mer positiva förklaringsmodeller gör det lättare att förändra en negativ tanke eller handling. En förändring i tanken, ger vanligtvis en förändrad handling som i sin tur resulterar i en ny känsla. Det låter enkelt, men kan vara svårt att åstadkomma. På Lifecaps utbildningar arbetar vi processorienterat med kursdeltagarna så att de själva genomgår en förändring under pågående utbildning. Det finns alltid förbättringspotential, vårt arbete med att bli en mer autentisk upplaga av oss själva upphör inte förrän livet själv upphör, det här gör att Lifecaps terapeuter tränas i att ta handledning. Något som garanterar både terapeutens vidareutveckling och ett mer effektivt klientarbete. Lifecaps utbildningar är kvalitetssäkrade enligt ISO. Vi har ett par platser kvar till utbildningen som startar i mitten av mars 2012, och har redan påbörjat intagningen till höstterminens utbildningar.

• energiterapi
  • kommunikation