Irritation, frustration och aggression kan dölja depression

Både män som drabbas, deras anhöriga och vårdpersonal missar ofta att mäns depression kan ta sig andra uttryck än vad som vanligtvis förknippas med nedstämdhet. Idag, måndagen den 9/1 klockan 18.30 är det nypremiär för programmet "Fånga ditt liv" med Gaya Pienitzka på Radio Roslagen. Ikväll gästas hon av Mikael Eriksson, Dipl. Terapeut, utbildad hos ISO-certifierade Lifecap och med egenupplevd erfarenhet av att vara deprimerad. I programmet berättar han öppenhjärtligt om hur han själv hade svårt att hantera sin unga sons utryck för känslor. Mikael reagerade med frustration, irritation och ilska. Det hände att han drog sig undan kontakt och valde att ge sig ut på en löptur istället för att möta sonen. Efterhand blev han alltmer butter och irriterad och har först långt senare insett att det faktiskt rörde sig om en depression som varade under lång tid.

Mikael fick inte stöd i form av en riktig diagnos. Inom vården söker man oftast efter tecken på nedstämdhet, håglöshet, apati och sömnproblem för att ge diagnosen depression. Merparten vårdpersonal har inte kännedom om att en depression kan ta sig de uttryck som den gjorde för Mikael. Ändå har flera av de manliga terapeuter som utbildats på Lifecap liknande erfarenhet som de Mikael beskriver. De har kommit tillrätta med sina problem när de väl har fått hjälp av en kunnig terapeut och förstått att det underliggande problemet handlar om att inte ha tillgång till bra strategier för att hantera känslor.

Det går att lyssna på programmet via Radio Roslagens Web-arkiv dagen efter sändning.