Vem ser barnen som mår dåligt?

Två barn placerades till sist i fosterhem. Hur kunde det gå så långt innan någon reagerade, trots att skolpersonal och socialtjänst hade kännedom om att det fanns problem. En nackskada startade en negativ spiral av smärta och sömnsvårigheter hos barnens mor. Hon uppsökte läkare, fick flera olika beroendeframkallande mediciner utskrivna och det resulterade i ökad självmedicinering som övergick till ett missbruk. En gripande historia om kvinnan och hennes barn, som tidigare enbart varit tillgänglig för kursdeltagare på Lifecaps terapeututbildningar, finns nu att se via Lifecaps web-shop.

Barnen for riktigt illa, en lång väg tillbaka till att börja finna tillit till vuxna är påbörjad sedan några år tillbaka, men ska det behöva gå så här långt? Dessutom höll en skötsam ung kvinnas liv på att gå till spillo. Läkarna tycktes inte märka någonting. Kvinnan hade inga tidigare problem med varken alkohol eller droger, men kom att bli beroende av läkemedel.  Läkarkårens kunskap om riskerna med att inte följa upp sina smärtpatienter tycks bristfälliga. Väntar skola och socialtjänst för länge med att sätta in resurser? En intervju med kvinnan och hennes barn, som tidigare bara varit tillgänglig för kursdeltagare på Lifecaps terapeututbildningar, finns nu att se via Lifecaps hemsida.