”The Real Christmas” – en riktig a cappella-jul med The Real Group

Pressmeddelande 29 november 2010

Lifeline Entertainment presenterar stolt:

”The Real Christmas” – en riktig a cappella-jul med The Real Group

Lördag 11 december är det premiär för The Real Groups julkonsert ”A Real Christmas” på Konserthuset i Stockholm. Sammanlagt blir det åtta juliga a cappella-föreställningar med den världsberömda svenska sånggruppen. The Real Groups julkonserter har blivit ett återkommande vartannat-år-nöje för Stockholmarna. Förutom att bjuda på 90 minuter fantastisk sång passar The Real Group i år också på att presentera sin nya sångare Morten Vinther för Stockholmspubliken.

I 26 år har The Real Group underhålligt Sverige och stora delar av världen med sin enastående och banbrytande a cappella-konst. Trots att gruppen numera har sin scen på olika ställen runt om på jordklotet har de gjort det till en tradition att i december vartannat år ge en serie julkonserter i Stockholm – ”The Real Christmas”.

– Julen är en fin tradition för många som ger möjlighet till möten, mat och inte minst musik. Ingen annan tid på året fylls konsertlokaler och kyrkor på samma sätt med frostnupna besökare. Vi vet att vi har en trogen publik i Stockholm och den är extra stor i och med julkonserterna. Då kommer hela familjer med mor- och farföräldrar i sällskap och bänkar sig i värmen. Musiken har en förenande kraft. Det blir extra tydligt i jultid, säger Anders Edenroth, sångare i gruppen.

I ”The Real Christmas” bjuder The Real Group på a cappella-sång i världsklass. Publiken får höra klassiska julsånger i spännande nya tappningar, stifta bekantskap med gruppens egna nybakade julsånger och njuta avett och annat lekfullt medley. Vissa av låtarna är publikfavoriter från tidigare julkonserter, andra är nya.

Den stora nyheten i år är att The Real Group har blivit med ny medlem. Nykomlingen heter Morten Vinther och kommer från Danmark. Han har sjungit i gruppen sedan i september, men nu blir det första gången som Stockholmspubliken får möjlighet att bekanta sig med honom.

The Real Christmas ges på Konserthuset i Stockholm följande datum och tider:

Lördag 11 dec kl 19:30

Söndag 12 dec kl 14:00 och 18:00

Tisdag 14 dec kl 19:30

Söndag 19 dec kl 14:00 och 18:00

Tisdag 21 dec kl 19:30

Onsdag 22 dec kl 19:30

Precis som tidigare år arrangeras en insamling till Läkare utan gränser i samband med julkonserterna.

Konserthusets biljettkassa Tel: 08-506 677 88
www.konserthuset.se

Om The Real Group

Med rösten som enda instrument har The Real Group skapat ett eget musikaliskt uttryck och lekfullt rört sig mellan vitt skilda musikaliska stilar som jazz, pop och svensk körmusik. Uttrycket i kombination med perfektion, talang och personlighet har resulterat i ett artisteri som idag efterfrågas världen över.

Gruppen startade 1984 och har sedan dess producerat 16 skivor, turnérat i stora delar av världen, sjungit för kejsare och kejsarinnor, skildrats i en dokumentärserie på TV4, invigt Fotbolls-VM och anlitats som konstnärliga ledare för en festival i Sydkorea.

Genom åren har The Real Group samarbetat med en rad stora artister, däribland Malena Ernman, Barbara Hendricks, Povel Ramel, Eric Ericsson, Toots Thielemans, Esbjörn Svensson, Lisa Nilsson, Lill Lindfors, Titiyo, Roland Pöntinen och Peter Jöback.

The Real Group består av…

Sångare:

Anders Edenroth

Katarina Henryson

Anders Jalkéus.

Emma Nilsdotter

Morten Vinther

Ljudtekniker:

Jan Apelholm.

För vidare information, intervjuer och pressbilder vänligen kontakta:
Helena Iles, ILES PR

helena@iles.se