Liljewall arkitekters bidrag till Skellefteå kommuns öppna arkitekttävling

Bronspeng till ”Kulturhuset där det Sker”

Liljewall knep en beundransvärd delad tredjeplats i den öppna arkitekttävlingen med uppdraget om att utforma Skellefteås nya centrala kulturhus och hotell. Den 7 juni offentliggjorde arrangören Skellefteå kommun både vinnaren och övriga hedersomnämnda förslag.

Liljewall arkitekters förslag gestaltade ett kulturhus med brutet tak i vinklar med en ståtlig hotelldel i norr vars olika formspråk möts i konsensus genom diagonala fasaddetaljer i trä.

- Vi tyckte att träets råa, naturliga karaktär gav liv åt byggnaderna och skapade ett inbjudande uttryck. Det var egentligen ett givet val att gestalta en träbyggnad då det svarar till Skellefteås trästadsambitioner.

Det var också viktigt att låta byggnaden spegla det som varit viktigt för bygdens framväxt; naturen, skogen, gruvorna och entreprenörskapet, berättar Karl Palmberg från Liljewall, en av de tre arkitekterna bakom förslaget.

Juryns motivering vittnar glädjande om att bidraget vunnit Skellefteåbornas hjärtan. Förslaget ansågs även visa en byggnad med förankring i lokal byggtradition som kommunicerar bilden av en samlingsplats med koppling till den lokala regionens skogs – och gruvnäring.

Vi bugar för hedersomnämnandet och gratulerar samtidigt White arkitekter till den ärofyllda vinsten.

Karl Palmberg

Arkitekt, Styrelseordförande 070-914 79 86