Torsdag 6 juli 2017 inleddes bygget av Kunskapshuset i Gällivare

Gällivare sätter kunskapen i centrum

Nu är bygget av Gällivares nya skola igång. Skolan, som fått namnet Kunskapshuset, ska inrymma kommunens gymnasieskola och lärcentra för vuxna. Det blir en modern byggnad som skapar förutsättningar för nytänkande pedagogik. Ännu ett steg mot visionen att göra Gällivare till "en arktisk småstad i världsklass".

Byggandet av Kunskapshuset är en viktig del av den omfattande samhällsomvandlingen i Gällivare. I nära samarbete med kommunens företrädare och skolans representanter har Liljewall arkitekter tagit fram en lösning på hur den nya skolan och hela kvarteret kan gestaltas. Stor vikt har lagts på att skapa en hållbar, funktionell och arkitektonisk helhet.

Vi använder oss av lokalt präglade material och hämtat former från den samiska kulturen, säger Lars Olausson från Liljewall arkitekter.

Skolan ska både vara välkomnande, tillgänglig och säker – en flexibel och vacker miljö rustad inför framtidens behov av förändring och utveckling.

Detta blir en fantastiskt fin byggnad som kommer att fyllas av pedagogisk verksamhet. Skolan blir anpassad utifrån ny modern standard, en toppenbra lärmiljö och arbetsplats. Att vi dessutom får parkeringsytor under skolan är en bonus, säger Gällivares kommunalråd Jeanette Wäppling.

Den nya gymnasie- och vuxenskolan beräknas vara klar för inflyttning hösten 2019.