Herrestaskolan invigd!

Herrestaskolan invigd!

Som vi längtat! I helgen var det öppet hus och invigning av Herrestaskolan i Barkarbystaden – Sveriges första massivträskola byggd utifrån Miljöbyggnad Guld. Efter invigningstal av kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad och elever från skolan så förklarades skolan officiellt öppnad. Flertalet aktiviteter fanns såklart på agendan. Förutom att insupa doften och synen av 3500 kubikmeter massivträ kunde liten som stor testa ansiktsmålning, klättervägg och innebandy m.m.

Våra egna arkitekter Lars Olausson och Stefan Östman var på plats för att delta i festligheterna och för att berätta mer om skolans utformning. Med sig hade de flera ”barnböcker” signerad Liljewall tillägnad alla nyfikna barn. I boken, som såklart handlar om Herrestaskolan, kunde de läsa om hur skolan tagit form, om varför trä är ett miljövänligt konstruktionsmaterial och om alla de spännande kontrastmarkeringar som finns i skolan.

Med denna fantastiska invigning hoppas vi att lärare som elev ska trivas och frodas – och att Herreskaskolan blir en öppen och välkomnande knutpunkt i Barkarbystaden.