Skyhöga projektledarplaner

Skyhöga projektledarplaner

Den framtida Karlavagnsplatsen på Lindholmen i Göteborg innefattar inte bara visionen om Nordens högsta skyskrapa med sina ståtliga 266 meter fördelat på över 70 våningar – utan även stävan efter en öppen och modern blandstad med 2000 bostäder, både bostads- och hyresrätter, kontor, butiker, restauranger, skolor etc. I nära anslutning till det iögonfallande Karlatornet kommer flertalet av hyresrätterna att byggas. Bostäder som genom rimliga hyror välkomnar människor med olika bakgrund och ekonomiska förutsättningar – och det gillar vi!

Robert Dicksons Stiftelse tecknade nyligen avtal med Serneke om köp av 300 hyresrätter på sammanlagt 21 000 kvm just där – och uppdraget som projektledare av nybyggnationerna tilldelades Liljewall arkitekter. Att få arbeta med dessa framtidsvänliga bostäder känns inspirerande. Projektet är en så kallad tredimensionell fastighetsbildning och avser en av byggnaderna i anslutning till det höga tornet, från planet över garage och tio våningar upp.Dessutom innefattar projektet ett socialt engagemang som innebär att 5 -10 arbetslösa ungdomar kommer anställas under byggfasen som lärlingar, för att senare efter genomgången lärlingsperiod ha möjlighet till fastanställning.

”Det här är ett av kontorets största projektledningsuppdrag. Och ett mycket intressant sådant ur många perspektiv, bland annat de sociala. Att vara delaktig när ny ett nytt kapitel i Göteborgs historia skrivs känns väldigt spännande”, säger Lennart Karlsson, ansvarig projektledare, på Liljewall arkitekter.

Foto: Serneke.Karlavagnsplatsen, Lindholmen, Göteborg.