Stora utsikter för trä

Stora utsikter för trä

Intresset för träbyggande ökar och fler aktörer blir medvetna om träbyg­gandes fördelar. Dessutom visar forskning att träkonstruktioner har miljöfördelar och ger minskade koldioxidutsläpp. Därför öppnade Liljewall arkitekter i veckan upp portarna för en miniträmässa på huvudkontoret för förkovring i ämnet.

Gästade gjorde även Marie Johansson professor i träbyggnadsteknik på Linnéuniversitetet som berättade mer kring träbyggnationer. Hon berörde bland annat de olika träbyggnadssystem man idag använder och redogjorde träkonstruktioners fördelar samt vilka utmaningar som finns; där hållfasthet, akustik och brandskydd är några av dem.

Marie berättade även om sin delaktighet i universitetets senaste forskningsprojekt där man tillsammans med flertalet samarbetspartners i näringslivet utreder en träkonceptbyggnad om 22 våningar. Detta tål att jämföras med världens idag högsta trähus som finns i Bergen. Bostadshuset, ”Trädet”, mäter 51 meter och är 14 våningar högt. Forskningsresultatet ska öka kunskapen ute i branschen och utveckla byggnadstekniken ytterligare.

Men redan idag utmanas träbyggandets möjligheter och tar tekniken till nya höjder. Träskyskrapan ”HoHo Wien”, som ska bli 84 meter och hela 24 våningar, är exempelvis nu på väg att realiseras. Byggnaden kommer då ta över den åtråvärda titeln ”världens högsta träbyggnad”.

"Träbyggande är otroligt intressant och något vi vill utveckla. Vi har lärt oss massor genom massivträskolan Herresta och håller nu på att bygga upp ett nätverk av experter inför framtida projekt", säger Lars Olausson, arkitekt på Liljewall.

Det sker märkbart ett skifte i branschen och mycket är på G inom trä och träkonstruktion. En utveckling Liljewall arkitekter välkomnar.

Liljewall kommer under hösten fortsätta på temat trä med diverse olika infallsvinklar.