Visionen om Karlskogas skönaste skogsglänta

Visionen om Karlskogas skönaste skogsglänta

Liljewall arkitekter har för Grönfeltsudden Fastigheter AB ritat den skiss som avbildar Karlskogas nästa konferenshotell på Grönfeltsgården. Det är en ståtlig gestalt i glas precis intill Möckeln med generös utsikt över skog, sjö och land. Hotellets utemiljö ligger i ett fördelaktigt sydvästläge vid sjön vilket öppnar upp för soliga naturupplevelser. Här ska gästerna enkelt kunna varva ned och finna ro och inspiration. Varför inte ta en båttur i den spegelblanka sjön efter konferensen och innan en god middag?

Hotellanläggningens miljöambitioner är höga. Genom solfångare för varmvattenproduktion och solceller för elproduktion med lagring i batteripack etc. så siktar man på en byggnad som är näst intill koldioxidneutral och som i största möjliga mån minskar klimatpåverkan.

Det moderna hotellet skall symbolisera samtiden med utveckling mot framtiden och kommer att stå i kontrast till den gamla bevarandevärda miljön från slutet av 1800-talet som de gamla byggnaderna står för.

Förhoppningen att konferenshotellet ska locka företag och andra utomstående gäster - och bli ett nytt inbjudande besöksmål centralt i Karlskoga. Planarbetet kommer påbörjas under maj 2016.