Sveriges första massivträskola har slagit upp portarna.

Sveriges första massivträskola har slagit upp portarna.

Nu välkomnas elever och lärare till Herrestakolan i Barkarbystaden. Skolan, ritad av Liljewall arkitekter, är Sveriges första som byggts enligt miljöklassningssystemet Miljöbyggnad Guld – vilket är den högsta nivån.

Herrestaskolan är en inspirerande läromiljö med många hållbara kvaliteter. Dess massivträkonstruktion och solcellsanläggning gör den näst intill koldioxidneutral och självförsörjande på el. I princip hela energibehovet täcks av 1400 m² solceller som installerade på skolans gröna Sedumtak. Den 10 000 m² stora skolgården är utformad som en aktivitetspark tillgänglig för alla stadens invånare. Även andra utrymmen som personalrum, slöjdsal, idrottshall och restaurang kan nyttjas av medborgarna utanför skoltid vilket också gör skolan socialt hållbar.

Trä - ett bärande element i många avseenden
Skolan den första i sitt slag byggd med stomme, bjälklag och innerväggar av trä. Prefabricerade massivträelement utgör väggar och bjälklag medan stora spännvidder klaras med limträbalkar och pelare.

“Det är upp till varje beställare att aktivt fundera kring de materialval man gör – det finns alltid alternativ att överväga. Vi bestämde oss i samråd med Liljewall att massivträ var rätt för oss, trots att Herrestaskolan skulle bli den första i sitt slag. Det är ett mycket positivt och miljövänlig alternativ till betong”,säger Ian Craig, projektledare på Järfälla kommun.

Även inne i skolan finns flera återkommande träelement. Alla synliga trappor och de flesta väggar är konstruerade av exponerad massivträyta som vitlaserats. Även väggar med höga akustikkrav har försetts med en ljudabsorberande spaltpanel av trä. De har sedan laserats i olika kulörer efter avdelning eller aktivitet vilket ger ett lekfullt uttryck i lokalerna.

“Att tillsammans med Järfälla kommun få möjlighet att realisera visionen om en träskola har varit en otroligt lärorik resa. Arbetet med Herrestaskolan stärker vår övertygelse om att träkonstruktioner i många fall är ett hållbart konstruktionsalternativ som går att nyttja i många typer av byggnadsprojekt”, berättar Lars Olausson, ansvarig arkitekt på Liljewall arkitekter.

I hjärtat av Barkarbystaden välkomnas nu alla de elever och pedagoger som sett fram emot en inkluderande och hållbar skola för ett inspirerat lärande. Den moderna skolan och trävänliga gestalt som invånarna kan känna stolthet över. En skola i tiden.

Liljewall arkitekter är ett av Sveriges ledande arkitektkontor med drygt 140 arkitekter och ingenjörer i Göteborg, Stockholm, Malmö och Buenos Aires. Våra tolv marknadsområden inkluderar alla sorters byggnader och byggd miljö från idé till förvaltning. Våra spetskompetenser inom BIM, hållbarhet, tillgänglighet, lås & säkerhet samt visualisering fungerar som ett utmärkt stöd i vårt arbete.

För oss är det självklart att du förväntar dig ett personligt bemötande, ett heltäckande yrkeskunnande inom arkitektur, samhällsbyggnad och säkra leveranser. Eftersom vi anser att ett lyckat slutresultat bygger på ett nära och engagerat samarbete med dig som kund jobbar vi alltid i skräddarsydda projektteam med den kompetens som just ditt projekt behöver. Tillsammans skapar vi lustfylld arkitektur som ger ditt projekt konkurrenskraft.