Ett stort glädjetjut från Lilla barnets fond!

Lilla Barnets fond har just fått veta att fonden har tilldelats 7 500 kronor. Utöver pengarna kan fonden även glädjas åt allmänhetens stöd och förtroende, eftersom pengarna är ett resultat av att fonden har röstats fram på Facebook som den hjälporganisation som flest människor vill stödja med ett bidrag. Tävlingen utlystes av Jollyroom.se och Lilla barnets fond delar förstaplatsen med Barncancerfonden.

Lilla barnets fond startades för fyra år sedan och är en nationell organisation som arbetar för att stödja medicinsk forskning och utveckling kring nyfödda barn och deras framtida hälsa. Forskningen är viktig eftersom nyföddhetsperioden är den mest riskabla delen av livet fram till dess att man blir gammal. Barn som råkar ut för problem i samband med födseln riskerar att drabbas av livslånga handikapp.

Omkring vart tionde barn som föds i Sverige behöver vård efter förlossningen. För att hjälpa och stötta dessa barn delar Lilla barnets fond en gång om året ut forskningsanslag till viktiga projekt som på olika sätt kan bidra till att utveckla vården och omhändertagandet av dessa små, sköra spädbarn.  Just nu pågår det angelägna arbetet att gå igenom alla ansökningar som kommit in för forskningsstöd 2013. Den 25 oktober tillkännages vilka projekt som har tilldelats anslag i samband med en högtidlig prisceremoni i Svenska Läkaresällskapets lokaler i Stockholm.

- Vi är oerhört glada och stolta över att så många personer tycker att Lilla barnets fond är den hjälporganisation som de helst vill skänka pengar till. Alla pengar som vi får bidrar till att skapa bättre förutsättningar för nyfödda barn och deras familjer. Att vi på endast fyra års tid blivit så kända att folk lägger sin röst på oss är ett fantastiskt kvitto på att vi gör rätt saker och att vi gör skillnad, konstaterar Eva Berggren Broström, stolt ordförande för Lilla barnets fond.

• lilla barnets fond
  • hjälporganisation
  • forskningsanslag
  • nyfödda barn
  • spädbarn
  • eva berggren broström
  • medicinsk forskning

Lilla Barnets fond är en ideell förening som startades den 8 oktober 2008. Föreningens syfte och mål är att samla in pengar till nyföddhetsforskning, stödja utveckling av nya metoder för diagnostik och behandling inom neonatalvården samt öka allmänhetens kunskap om hälsa och sjukdom hos det lilla barnet.

Titta gärna mer på lilla barnets hemsida för information.

Eva Berggren Broström

Presskontakt Ordförande för Lilla barnets fond 070-450 77 61

Anna-Karin Edstedt Bonamy

Presskontakt En av initiativtagarna samt styrelseledamot i Lilla barnets fond 070-938 72 60