Seminarium om för tidigt födda barn på Världsprematurdagen 2014

På Världsprematurdagen den 17 november arrangerar Svenska Prematurförbundet, Lilla Barnets Fond och nätverket Kraft att Växa ett eftermiddagsseminarium i Stockholm om för tidigt födda barn. Seminariet "Hur en liten röst får stort gehör" hålls på Norra Latin i Stockholm och direktsänds till Göteborg. Föreläsare på seminariet är Anders Lönnberg, landstingsråd (S), Barbro Westerholm, riksdagsledamot (Fp), Boubou Hallberg, neonatolog, Karl Rombo, ordförande Svenska Prematurförbundet och Anki Björk Harris, ledamot Lilla Barnets Fond. Seminariet avslutas med en paneldiskussion.

I Sverige föds drygt sex procent av alla barn för tidigt. De flesta barn som föds för tidigt vårdas under den första tiden på en neonatalavdelning. Svensk neonatalvård (vården av nyfödda) har haft en stark utveckling och håller idag världsklass. Åtta av tio barn som föds med en födelsevikt under 1000 gram överlever. Men även om överlevnaden har ökat och man räddar barn i allt tidigare förlossningsvecka, så syns inte samma positiva effekter när det gäller förekomst av komplikationer hos de överlevande barnen. Omkring 20 procent av barnen växer upp med någon form av funktionsnedsättning. Denna siffra inkluderar inte läs- och skrivsvårigheter samt hyperaktivitets- och koncentrationssvårigheter i skolan. Frågan är om överlevnad ska vara det slutgiltiga målet när det kan vara startskottet till ett långt liv med bästa möjliga livskvalitet?

Världsprematurdagen anordnades första gången 2009 på initiativ av nationella föräldraföreningar. Förra året lystes bland annat Empire State Building och Sidneys Operahus upp i lila som är Världsprematurdagens färg. I Sverige hålls seminarier om för tidigt födda barn i Stockholm, Göteborg, Umeå och Helsingborg och flera svenska kommuner lyser också upp byggnader i lila.

För mer information vänligen kontakta:

Karl Rombo, ordförande, Svenska Prematurförbundet, telefon 0707-59 49 36

Eva Berggren Broström, ordförande Lilla Barnets Fond, telefon 070-450 77 61

• Barn, barnomsorg

• eva berggren broström
  • forskning
  • lilla barnets fond
  • neonatalvården
  • nyfödda barn
  • prematura barn
  • världsprematurdagen

Lilla Barnets fond är en ideell förening som startades den 8 oktober 2008. Föreningens syfte och mål är att samla in pengar till nyföddhetsforskning, stödja utveckling av nya metoder för diagnostik och behandling inom neonatalvården samt öka allmänhetens kunskap om hälsa och sjukdom hos det lilla barnet.

Besök gärna lilla barnets hemsida för mer information.

Eva Berggren Broström

Presskontakt Ordförande för Lilla barnets fond 070-450 77 61

Anna-Karin Edstedt Bonamy

Presskontakt En av initiativtagarna samt styrelseledamot i Lilla barnets fond 070-938 72 60