Linas Matkasse förbättrar resultatet med över 100 mkr

När Linas Matkasse Group nu presenterar resultatet för helåret 2019 kan bolaget konstatera att verksamheten har vind i seglen. Bolaget visar ett förbättrat resultat på över 100 miljoner kronor.

Linas Matkasse Group vänder trenden i en svårmanövrerad bransch och presenterar ett justerat EBITDA på 64 miljoner kronor, en förbättring med 103 miljoner kronor jämfört med 2018. Bolaget kan nu stoltsera med att vara ett av få bolag med lönsamhet inom branschen.

De huvudsakliga faktorerna till det kraftigt förbättrade resultatet är en kombination av operativa förbättringar samt en rad andra omfattande förändringar genom hela värdekedjan i såväl Sverige som Norge vilket har haft genomslag under 2019. Resultatet av den effektivare operationella verksamheten är en förbättrad enhetsekonomi och möjligheten att omdirigera bolagets aktiviteter mot lönsam tillväxt.

Walker Kinman, vd Linas Matkasse Group, ser optimistiskt på bolagets tillväxtmöjligheter.

– Tillsammans med samtliga anställda har bolaget gjort ett fantastiskt år i en tuff marknad. Nu blickar vi framåt med fortsatt fokus på att leverera en kundupplevelse i världsklass inom matkasse-branschen samtidigt som vi fortsätter vårt kontinuerliga arbete med hållbarhet och minskat matsvinn, säger Walker Kinman.

– Ledningen börjar nu rikta in sig på intäktstillväxt och en bibehållen lönsamhet, något som underlättas av den förbättrade enhetsekonomin där vi nu satt oss i en position som möjliggör en mer riktad satsning på kundbevarande och kundförvärv. Vi har varit mycket mer synliga på samtliga marknader de senaste månaderna och är väldigt nöjda med utvecklingen i början av 2020.

Om Linas Matkasse Group

Linas Matkasse Group grundades 2008 med visionen att förenkla vardagen med inspirerande och varierande middagar direkt hem till dörren. Idag är bolaget Nordens största leverantör av matkassar och ett av de ledande nordiska bolagen inom food-tech. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark med varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och Retnemt. Under 2019 omsatte bolaget 1,1 mdkr och levererade 19,5 miljoner måltidsportioner till hushåll i samtliga verksamhetsländer. Bolaget har runt 250 anställda och ägs av bland annat Herkules Capital, Creandum, Acton Capital samt grundarna av bolaget.