Lindabs bultpistol gör arbetet lättare.

Lindab lanserar bultpistol för smidig infästning av högprofil

Nu lanserar Lindab en bultpistol med förlängningsarm. Ett smidigt krutdrivet verktyg för den som arbetar med högprofil på byggen.

Lindab Bultpistol med förlängningsarm är den mest kompakta och lätta maskinen i sin klass. Men bara för att produkten är smidig har man inte snålat på funktionerna.

– Det är en praktisk maskin som är enkel att hantera och arbeta med. Vi jobbar tillsammans med ITW som tillverkar driftsäkra och pålitliga maskiner, och har gjort så i över 60 år. Tillsammans har vi utvecklat en produkt som är anpassad för den nordiska marknaden och Lindabs högprofil, säger Carina Petersson, produktchef på Lindab Profil.

På en arbetsplats där det ska monteras högprofil behöver man ofta röra sig mellan tak, lift och byggnadsställning. Därför är verktyget litet och lätt att bära med sig för att underlätta arbetet. Maskinen är utrustad med patroner på disk som minimerar risken för blindskott och ger en bättre driftsäkerhet under arbetet.

– För att förbättra servicen och underlätta för våra kunder, så kommer vi ha skott och spik på utvalda filialer runt om i Sverige och i vår webbshop. Detta kommer göra det snabbare och enklare när man vill komplettera till ett bygge eller beställa mer, fortsätter Carina Petersson.

En ergonomisk lösning

Det ergonomiska förlängningshandtaget är justerbart och med en vanlig insexnyckel går det att anpassa höjden till önskad längd. Även vinkeln mellan handtagen går att justera så att greppet blir individuellt. Det ergonomiska handtaget minskar risken för förslitning och belastningsskador på rygg och axlar som annars är utsatta områden vid denna typ av arbete.

Förutom att den är ergonomisk och lätt att justera vid själva nyttjandet, har maskinen en ergonomisk bonus. Den har ett bär-handtag som gör det extra enkelt att ta med sig maskinen när man förflyttar sig mellan tak, lift, byggställning och marken.

Bultpistolen med förlängningsarm är enkel att rengöra. Det krävs inga extra verktyg för att plocka isär och sätta ihop maskinen, vilket gör att det går snabbt och smidigt.

Produkterna finns att köpa hos Lindab från och med idag.