Lindabs sortiment för takavvattning och taksäkerhet finns nu tillgängligt på BIMobject.com

Lindab publicerar byggkomponenter på bimobject.com

Nu finns Lindabs sortiment av takavvattning och taksäkerhet tillgängligt på BIMobject Cloud, världens största och snabbast växande plattform för digitala kopior av byggprodukter. Avtalet är ett steg i Lindabs långsiktiga digitaliseringsarbete.

– Lindab ska vara ledande inom digitalisering och söker aktivt samarbetspartners som kan hjälpa oss att nå den målsättningen. BIMobject är en etablerad aktör och den snabbast växande plattformen på marknaden. För oss är samarbetet ett naturligt steg i öka tillgängligheten och skapa bästa möjliga användarupplevelse för köparna och användarna av våra produkter och lösningar, säger Christian Svensson, Strategic Program Manager Building Products and Solutions på Lindab.

BIM-modellering används allt oftare inom bygg- och installationsbranschen för att effektivisera och förbättra arbetet. Genom att konstruera till exempel en industrilokal eller en skolbyggnad digitalt minskar risken för fel samtidigt som kommunikationen mellan de olika aktörerna i ett projekt underlättas. Även producenter tillgängliggör numera digitala kopior av sina produkter. Till skillnad från konventionella ritningar innehåller de digitala kopiorna, som enkelt kan hämtas ned till ett BIM-program, alltifrån geometri till produktspecifikationer och underhållsbeskrivningar.

BIMobject AB, med huvudkontor i Malmö, är världens största och snabbast växande plattform för digitala byggprodukter. Avtalet mellan Lindab och BIMobject innebär att Lindabs utbud av takavvattning- och taksäkerhetsprodukter nu finns publicerat på BIMobjects plattform, BIMobject Cloud, och är fullt tillgängligt för till exempel arkitekter, entreprenörer och byggherrar – kostnadsfritt. Eftersom plattformen regelbundet uppdateras kan användarna vara säkra på att alltid få tillgång till de senaste produktuppdateringarna.

– Vi erbjuder sedan länge digitala kopior av våra produkter på vår egen hemsida. Avtalet med BIMobject innebär att vi ökar tillgängligheten ytterligare, till en början på de europeiska marknader där vi har en etablerad lokal organisation som kan bistå med rådgivning och stöd, säger Henrik Bengtsson, Development Manager Building Products and Solutions på Lindab.

Digitaliseringen inom bygg- och installationsbranschen pågår för fullt och användningen av digitala verktyg förväntas öka. Krav på elektroniskt underlag ställs till exempel allt oftare i upphandlingar. Utifrån Lindabs perspektiv är utvecklingen enbart positiv.

– BIM-modellering, och användningen av digitala kopior av enskilda byggkomponenter, underlättar samarbetet mellan alla inblandade. När förståelsen ökar minskar risken för fel. Det i sin tur sparar både tid och pengar. Det vinner alla på, säger Christian Svensson.