Fastigheten ligger i anslutning till kvarteret Tallen där Lindbäcks planerar byggnation av 110 hyresrätter.

Lindbäcks köper fastighet i centrala Piteå

Under torsdagen blev det klart att Lindbäcks köper kvarteret Näcken 13, den s.k. OK-tomten, vid Västergatan i centrala Piteå. Fastigheten kompletterar Lindbäcks fastighetsbestånd intill Cederterrassen och Tallen.

Cederterrassen byggdes 2010 och just nu förbereds byggstart av Tallen vid busstationen. Nästa steg är att påbörja planering för Västermalm.

– Vi prioriterar byggandet av Tallen och delar av Västermalm och först därefter inleder vi arbetet med att utveckla fastigheten Näcken. I samband med det sker också sanering av fastigheten, säger Wilhelm Risberg, VD Lindbäcks Boende.

Hans Grönlund, ordförande för OK i Piteå, bekräftar att avtalet är signerat.

– Lindbäcks inledde tidigt en dialog med oss och det känns bra att fastigheten kommer att utvecklas med bostäder.

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom rationellt byggande. Med modern teknik utvecklar och bygger vi sunda bostäder inomhus och monterar sedan snabbt, säkert och kostnadseffektivt, direkt på plats. Vi levererar till ledande fastighetsägare, såväl privata som offentliga, samt bygger och utvecklar hyresrätter och bostadsrätter i egen regi. Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och produktion återfinns. Vi har även kontor i Stockholm och totalt är vi ca 350 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.