Lindbäcks och ETTELVA vinner markanvisningstävling i Rosendal

Lindbäcks och ETTELVA vinner markanvisningstävling i Rosendal

Tillsammans med ETTELVA vinner Lindbäcks markanvisnings-tävlingen för kvarter A i Rosendals tredje etapp. – Uppsala kommun har en hög ambitionsnivå för området i Rosendal och det är mycket roligt att vi får förtroendet att bygga vårt första projekt i egen regi i Uppsala, säger Wilhelm Risberg, VD Lindbäcks boende.

Det vinnande konceptet Sämja är inspirerat av skogen och speglar sig både arkitektoniskt och i vardagslivet för de boende. Visionen är att skapa en inkluderande plats där unika individer med olika förutsättningar skapar en gemenskap som grundar sig i trygghet, stolthet över sitt hem och innovativa lösningar som främjar både en hållbar livsstil och kamratskap.

- Både kvarterens utformning och planlösningarna är nydanande. Därför är det särskilt roligt att just det här förslaget har vunnit, säger Anita Hansson, handläggande arkitekt på ETTELVA Arkitekter.

Uppsala expanderar snabbt. Rosendal är en helt ny stadsdel i närhet till Uppsala centrum som nu växer fram. Området ska innehålla en blandning av funktioner med bostäder, handel, service, universitetsknuten verksamhet och närhet till grönområden. Stadsdelen beräknas inrymma ca 5 000 lägenheter när den är färdigställd. Ett ledord för utvecklingen av Rosendal är mångfald och stadsdelen ska präglas av småskalighet och kreativitet.

- Att få vara med och bygga framtidens stad i trä tillsammans med Lindbäcks är fantastiskt inspirerande, säger Johan Roos, ansvarig för Bostad på ETTELVA Arkitekter.

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom industriellt producerade flerbostadshus. I nära samarbete med våra kunder och med en stark drivkraft för innovation utvecklar och bygger vi miljövänliga och resurssnåla flerbostadshus i trä – allt för att skapa slagkraftiga och hållbara boenden som motsvarar morgondagens behov. Vi lägger stort fokus på hög boendekvalitet och genom att alltid samarbeta med några av landets främsta arkitektkontor skapar vi vackra, sunda och praktiska hem där människor trivs.

Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och produktion återfinns. Vi har även kontor i Stockholm och totalt är vi ca 370 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.

Med målet att bli Europas modernaste producent av flerbostadshus bygger vi nu en helt ny produktionsanläggning som invigs i slutet av 2017, helt försörjd av solenergi och fjärrvärme. På Lindbäcks är vi kända för att vara innovativa, och det stämmer – vi siktar aldrig annat än framåt.

Fredrik Hemborg

Presskontakt Vd Lindbäcks Projektutveckling 070-398 41 88