Lindbäcks och ITW har tagit fram en innovativ lösning för maskinspikning.

Lindbäcks och ITW har tagit fram innovativ lösning för maskinspikning

För ett år sedan bjöd Lindbäcks in ITW Construction Products och andra verktygsleverantörer till ett möte för en dialog gällande maskinspikning med itryckare. Befintlig konstruktion på marknaden skulle nämligen göra det svårt att klara ökad produktionsvolym till Lindbäcks nya fabrik på Haraholmen. ITW, som har resurserna och kunskapen, tog sig an utmaningen och under denna vecka installerades en helt ny systemlösning i Lindbäcks fabrik i Öjebyn. - Vi är mycket nöjda och kommer att använda denna systemlösning på alla maskinstyrda fästverktyg i nya fabriken, berättar Ola Magnusson, projektledare på Lindbäcks.

Utmaningen

Största orsaken till maskinstopp på en arbetsstation där man fäster skivor med portalrobot i Lindbäcks fabrik är när spiken tar slut i magasinet.

- Tidigare använde vi magasin med 600 eller 1200 rullbandade spikar. När rullen var slut stannade maskinen och då måste vi köra tillbaka maskinen till laddläge och fylla på med en ny rulle. En vecka när vi mätte stopptiden stod maskinen stilla hela fyra timmar på grund av att spiken tagit slut. Ett annat problem är att spiken är rullbandad med en plastremsa. När spiken lämnar remsan skräpar plasten ner arbetsstationen vilket tar tid att städa, säger Ola Magnusson.

Med den höga produktionskapaciteten på Harholmen med behovet att tillverka en vägg var sjunde minut var det inte ett alternativ att fortsätta på det sättet. Även om magasinstorleken skulle utökas till 2500 spik skulle något av verktygen i linjen få slut spik var artonde minut.

Innovativ lösning

Problemet presenterades och diskuterades tillsammans med bland andra ITW vilka startade ett innovationsprojekt för att utveckla en lösning på utmaningen. Projektet ledde fram till ett system med två spikmagasin per verktyg.

- När spiken i ett av magasinen tar slut byter verktyget, helautomatiskt, till det andra magasinet och fortsätter spika utan stopp. Påfyllning av det tomma magasinet kan styras till kontrollerade stopp när maskinen inte arbetar. Vi har nu provkört denna lösning i en vecka i Öjebyn och vi kan konstatera att ITW har hjälpt oss lösa vårt problem. Nästa del blir att se hur vi kan samla upp spikens plastband så vi slipper nedskräpningen på stationen, säger Ola.

– Projektet har varit krävande men samarbetet mellan oss och Lindbäcks har varit konstruktivt vilket har gjort att lösningen på problemet blev bra. Vi har redan idag fler förfrågningar bland kunder som vill börja använda den nya lösningen, säger Lars Vilhelmsen, ITW Construction Products.

– ITW har varit mycket engagerade och bollat idéer med oss på Lindbäcks. Vi har försökt förklara vilka funktioner som är viktiga för oss och låtit ITW arbeta med tekniken. Det känns roligt att vi, utifrån våra problemställningen kunnat vara med och utveckla en ny produkt. Vi använder tre olika maskinleverantörer för portalrobotar till den nya fabriken och de har också förstått nackdelen med gårdagens lösning och varit villiga att anpassa sig för den nya, vilket har varit en förutsättning, säger Ola.

Europas modernaste produktionsanläggning för flerbostadshus:

Budget:480 mkr

Yta:ca 40 000 kvm inkl produktion, lager, kontor, restaurang, personalutrymmen mm

Kapacitet:1600 lägenheter/år som tillsammans med befintlig produktionsanläggning i Öjebyn ger en produktionskapacitet på totalt 2400 lägenheter/år

Arbetstillfällen:minst 150 nya arbetstillfällen exkl. byggarbetsplatser, underentreprenörer och leverantörer med målet 50 % kvinnor.

Hållbarhet:hela fabriken försörjs med fjärrvärme från grannen SunPine AB och solcellspaneler på fabrikstaket, Sveriges största takmonterade solcellsanläggning.

Invigning:19 dec 2017

I drift:januari 2018

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom industriellt producerade flerbostadshus. I nära samarbete med våra kunder och med en stark drivkraft för innovation utvecklar och bygger vi miljövänliga och resurssnåla flerbostadshus i trä – allt för att skapa slagkraftiga och hållbara boenden som motsvarar morgondagens behov. Vi lägger stort fokus på hög boendekvalitet och genom att alltid samarbeta med några av landets främsta arkitektkontor skapar vi vackra, sunda och praktiska hem där människor trivs.

Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och produktion återfinns. Vi har även kontor i Stockholm och totalt är vi ca 370 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.

Med målet att bli Europas modernaste producent av flerbostadshus bygger vi nu en helt ny produktionsanläggning som invigs i slutet av 2017, helt försörjd av solenergi och fjärrvärme. På Lindbäcks är vi kända för att vara innovativa, och det stämmer – vi siktar aldrig annat än framåt.