Rekordsnabb utrullning av Lindbaks IT-lösning hos City Gross

Bergendahls Food valde Lindbak Retail Systems för nytt butiksdatasystem. Projektet har nu genomförts på bara 9 månader.

– En ren succé trots den extrema tidspressen, säger Bergendahls CIO Sebastian Green. Funktionaliteten har prickats in på alla punkter.

Bergendahl & Son är ett handelshus ägt av familjen Bergendahl-Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen. Koncernen har en omsättning på drygt 10 miljarder SEK och är landets femte största detaljhandelsgrupp. Verksamheten bedrivs inom tre affärsområden med inriktning på mat (Bergendahls Food), mode (Bergendahls Fashion) och heminredning (Bergendahls Invest) och har mer än 4000 anställda i sex länder. Avtalet med Lindbak gällde att implementera en ny butiksdatalösning till City Gross, M.A.T och EKO för Bergendahls Food.

Målsättningen är att ge konsumenterna en bekvämare och mer inspirerande köpupplevelse, att smidigare ta sig igenom varuhusen och förenkla betalning. Redan idag används självscanning av mer än hälften av City Gross varuhuskunder och den andelen kommer nu att växa ytterligare.

– Vi ägnade lång tid åt att formulera vår kravställning och när det väl var dags för upphandling var Lindbak den enda som klarade av att leverera på alla punkter, säger Sebastian Green. Nu har vi satt en gemensam plattform som vi kan växa i.

Lindbaks insats för Bergendahls möjliggör centralstyrning av varor och priser med kraftfull kampanjstyrning. Lösningen är baserad på modern arkitektur för omnikanal och förenklar administration och erbjudanden genom flera försäljningskanaler.

– En framtidsinriktad lösning för goda köpupplevelser i butik, e-handel och mobila enheter är styrkan i vårt erbjudande, säger Lindbaks VD Christina Bergqvist. Lindbak erbjuder även lösningar för lojalitet och kundklubb, vilket ger Bergendahls möjlighet att skapa skräddarsydda erbjudanden och bonuserbjudanden som faller ut automatiskt vid betalning.

Lindbak har flera av de största detaljhandelskedjorna i Norden som kunder, bland annat NorgesGruppen, Coop Norge, XXL, ÖoB, Hemtex, MQ och Vinmonopolet. Mer än 100 miljarder kronor kommer att hanteras via Lindbaks lösningar under 2016. Lindbak har en stark tillväxt och ytterligare kedjor har nyligen valt Lindbak Retail Systems för att vidareutveckla sina verksamheter. Det lyckade projektet med Bergendahls Food är ett viktigt steg mot ytterligare marknadsandelar.

– Vi är mycket stolta och glada över samarbetet med Bergendahls, det är ett genombrott i vår satsning på affärskritiska IT-lösningar för detaljhandelskedjor, säger Christina Bergqvist.

Lindbak är precis som Bergendahls ett familjeföretag. Sebastian Green menar att det innebär en fördel i samarbetet:

– Vi är två anpassningsbara och snabbfotade aktörer som tillsammans har gjort ett exemplariskt jobb under tuffast tänkbara tidspress – utan att tumma på kvaliteten. Samarbetet har börjat fantastiskt bra.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA CHRISTINA BERGQVIST, VD, 0709-93 30 37

Lindbak Retail Systems levererar affärskritiska IT-lösningar för ambitiösa detaljhandelskedjor med huvudkontor i Sverige och Norge. Innovativa lösningar från Lindbak Retail Systems ska bidra till värdeskapande och ökad konkurrenskraft för våra kunder, förenkla våra kunders vardag och bidrar till goda köpupplevelser. Fler än 4000 butiker i Europa använder dagligen våra lösningar och mer än 100 miljarder SEK hanteras årligen via vårt system.

• Detaljhandel