Linde energis ackumulatortank i Guldsmedshyttan. Foto: Linde energi.

​Länets mest prisvärda energi finns i Lindesberg

Linde energi och Lindesbergs kommun har lägst elpris och näst lägst fjärrvärmepris i Örebro län. Det konstateras i 2019-års Nils Holgersson-rapport, en jämförande studie där man tittar på en typkunds kostnader för el, fjärrvärme, avfall och vatten i samtliga Sveriges 290 kommuner.

- Vi arbetar medvetet och med en långsiktig strategi för att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga livskvalitet till ett rimligt pris. Vår leveranssäkerhet är mycket hög och blir bara bättre i takt med att vi årligen investerar åtskilliga miljoner i såväl elnät som fjärrvärmenät, säger Jens Isemo, vd på Linde energi.

Linde energi, och Lindesbergs kommun, placerar sig på plats 107 av landets 290 kommuner, både när det gäller elpriser och fjärrvärmepriser. Men alltså lägst respektive näst lägst i Örebro län.

- Vi levererar 100 procent förnybar el och vår fjärrvärme är 99 procent fossilfri. När man väljer Linde energi som leverantör stöttar man inte bara det lokala förenings-, kultur- och näringslivet samt lokalsamhället i stort. Man bidrar även till att bygga framtidens Bergslagen och en bättre värld för kommande generationer. Det är hållbarhet!, framhåller Fredrik Klingvall, kommunikationsansvarig på Linde energi.

Hela rapporten finns att ta del av på nilsholgersson.nu.

Om Nils Holgersson-rapporten
Sedan år 1996 ger Nils Holgersson Gruppen årligen ut rapporten ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. Nils Holgersson Gruppens medlemmar är för närvarande Bostadsrätterna, HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen Riksförbundet, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta.

I rapporten ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning.

Elpriset är sammansatt av elnätsavgiften och elhandelspris (SCB:s statistik för rörligt elavtal 1 juli aktuellt år i elområde 3) samt gällande elskatt för aktuellt år och kommun.

Linde energi erbjuder energi för ljus, kraft och värme till Bergslagen. Med hållbara lösningar och personlig närvaro ger vi våra kunder den bästa servicen. Vi ägs av Lindesbergs kommun och är närmare 50 medarbetare. För oss är säkerhet, miljö och nöjda kunder det allra viktigaste. Och att ständigt utvecklas.

Linde energi producerar förnybar el med sol- och vattenkraft. Vi levererar fjärrvärme, som till största delen består av spillvärme – energi som annars går förlorad – från lokala företag. Vi levererar även fjärrkyla och processånga till lokala företag och offentliga verksamheter samt erbjuder andra tjänster som lösningar för egen solelproduktion och laddning för elbilar.