Solcellsanläggningen på Linde energis och Region Örebro läns nya filterhus. Foto: Linde energi.

Solens strålar kyler Lindesbergs lasarett

Arbetet med det nya filterhus som ska förse Lindesbergs lasarett med dricksvatten och kyla, och i vilket Linde energi och Region Örebro län investerar tillsammans, går framåt enligt tidplan. Ett av de senaste inslagen i exteriören är en solcellsanläggning, som kommer att bidra till en hållbar energiförsörjning av den moderna reningsanläggningen.

- Energin från solen bidrar delvis till att rena och filtrera kallt grundvatten från 20 meter djupa borrhål nere vid Bottenån. Grundvattnet förvandlas sedan till fjärrkyla och dricksvatten, helt fritt från kemikalier och freoner, säger Johan Gunnarsson, ansvarig projektledare och värmetekniker på Linde energi.

- Man kan helt enkelt säga att värmen från solen ger hållbar kyla till Lindesbergs lasarett, fortsätter Gunnarsson.

Solcellsanläggningen är på 8 kilowatt installerad effekt. Det innebär att solpanelerna totalt kan producera maximalt 8 000 kilowattimmar. Solenergin fördelas på hela filterhuset och kommer att driva såväl ventilation som övrig utrustning.

- Vi har inga exakta siffror innan anläggningen är driftsatt, men vår känsla är att solenergin ska räcka långt och gå plus-minus noll under dagtid. Eventuellt överskott matar vi upp till Lindesbergs lasaretts energiförsörjning, säger Fredrik Jansson, chef för Värme på Linde energi.

- Övrig energi kommer från 100 procent förnybara källor inom Linde energis verksamhet, avslutar Jansson.

Invigningen av den nya reningsanläggningen beräknas till sommaren 2020.

Watt och kilowatt
En apparat med effekten 1 000 Watt (W) motsvarar 1 kilowatt. Om apparaten är igång i 1 timme förbrukar den 1 kilowattimme (kWh) energi.

Så länge räcker 1 kWh

• Spis (2300W) - 26 minuter (stekplatta på glaskeramikhäll)
  • Kylskåp (80W) - 12, 5 timmar
  • Kaffebryggare (800W) - 1, 25 timmar
  • Dammsugare (1 000W) - 1 timme
  • TV (100W) - 10 timmar (LED-skärm, 55 tum)
  • Hårtork (1500W)- 40 minuter
  • Bastu (5000W) - 12 minuter
  • Golvvärme (85W/kvm) - 70 minuter
  • LED-lampa (1W) - 1000 timmar
  • Mobilladdare (5W) - 200 timmar

Linde energi erbjuder energi för ljus, kraft och värme till Bergslagen. Med hållbara lösningar och personlig närvaro ger vi våra kunder den bästa servicen. Vi ägs av Lindesbergs kommun och är närmare 50 medarbetare. För oss är säkerhet, miljö och nöjda kunder det allra viktigaste. Och att ständigt utvecklas.

Linde energi producerar förnybar el med sol- och vattenkraft. Vi levererar fjärrvärme, som till största delen består av spillvärme – energi som annars går förlorad – från lokala företag. Vi levererar även fjärrkyla och processånga till lokala företag och offentliga verksamheter samt erbjuder andra tjänster som lösningar för egen solelproduktion och laddning för elbilar.