Linde Load Management för staplare ger ännu mer säkerhet när gods förflyttas. En stor färgdisplay visar viktig lastdata och varnar föraren när stativet närmar sig gränsen för lastkapacitet.

Nytt förarstödssystem skyddar människor och gods

Linde Material Handling lanserar Linde Load Management – ett smart förarstödssystem anpassat för staplare. Systemet visar all viktig lastdata via en skärm och korrigerar automatiskt vid ovarsam hantering. Olyckor som orsakar skador på människor, gods och utrustning undviks och det interna materialflödet blir säkrare och mer effektivt.

Staplarna Linde L14- L20, med en lastkapacitet på 1,4–2,0 ton, kan lyfta gods på höjder över fem meter. Om en förare missbedömer den återstående lastkapaciteten kan det snabbt bli en säkerhetsrisk för både föraren och andra människor i lokalen. Finns det till exempel stort och tungt gods med varierande mått som behöver flyttas, kan det vara svårt för föraren att lita på sin erfarenhet. Föraren behöver genom ett lastdiagram räkna ut tillåten lyfthöjd. Litar föraren istället på magkänslan kan trucken i värsta fall välta. Samma fara uppstår om ovarsam hantering sker under lasttransport eller manövrering, till exempel när föraren kör trucken upphöjd.

Linde Load Management ger föraren ett ovärderligt stöd. En stor färgskärm visar relevant information som den faktiska vikten på gafflarna, samt nuvarande och maxtillåtna lyfthöjd. Dessutom varnar systemet när stativet närmar sig gränsen för lastkapacitet. I det här fallet visas en gul varningssymbol på skärmen och ett varningsljud avges för ytterligare uppmärksamhet. För att undvika olyckor stängs lyftfunktionen av om föraren trots varningen lyfter lasten ytterligare. Föraren får då en varning om att gränsen för truckens lastkapacitet har överskridits och stativet kan enbart sänkas i detta läge.

Den exakta informationen kring lastvikt och lyfthöjd lägger inte bara grunden för uträkningen av restkapaciteten, utan fungerar också för att justera acceleration och hastighet baserat på styrvinkel, lastvikt och lyfthöjd. Systemet förhindrar att föraren vänder styrarmen för mycket vid snabba hastigheter eller accelerationer med en upplyft last, vilket skulle sätta trucken i ett instabilt läge.

Linde Load Management finns tillgängligt för staplarna i modellserien 1173 - Linde L14-L20.

Linde Material Handling, som ingår i KION Group, räknas till en av världens ledande tillverkare av motvikts- och lagertruckar och är marknadsledande i Europa. Linde kan dessutom erbjuda sitt know-how inom elektriska drivsystem efter decennier av utveckling och produktion, till kunder för olika användningsområden. Som ett internationellt företag, finns Linde Material Handling verksamt med nio produktions- och monteringsfabriker runt om i världen, och har ett globalt sälj- och servicenätverk med kontor i mer än 100 länder. Under räkenskapsåret 2014 hade Linde Material Handling ca 13 900  anställda världen över och genererade en omsättning på 3,077 miljarder EUR (ca 29 miljarder SEK).