Det innovativa stödsystemet Active Stability Control (ASC) från Linde Material Handling upptäcker ojämnheter i golvet och kompenserar direkt. Sidosvängningar undviks och gör det säkrare och stabilare.

Stabilt med Active Stability Control

Det nya stödsystemet Active Stability Control (ASC) från Linde Material Handling är en banbrytande nyhet med snabb reaktionsförmåga. Med systemet påverkas smalgångstruckar inte längre av ojämnheter i golvet. Den innovativa tekniken gör arbete i höglager både snabbare och säkrare.

Golvets skick har stor betydelse i intralogistiken. Framför allt för smalgångstruckar i höglager som lyfter upp till 18 meter och har ett litet avstånd till ställaget. Ojämnheter i golvet, även på millimeternivå, kan orsaka farliga svängningar för trucken.

Under många år har golvets skick varit ett stort problem för användare. För att skapa en säker arbetsmiljö krävs ett jämnt golv – vilket också innebär höga kostnader. Alternativet är att sänka truckens hastighet, vilket resulterar i minskad produktivitet.

Den nya tekniken från Linde Material Handling revolutionerar användningen av smalgångstruckar i höglager och löser utmaningarna. Med Active Stability Control (ASC) skannas konstant golvets struktur genom en smart interaktion mellan mekaniska och elektroniska sensorer. Systemet kompenserar för ojämnheter som upptäcks och hindrar trucken från sidosvängningar. Trucken är därmed alltid i ett säkert och stabilt tillstånd.

Högsta prestanda garanterad

Med ASC är maxhastighet upp till 14 km/h och lyfthöjd upp till 18 meter möjligt inte bara på perfekt jämnt golv, utan även på golv med ojämnheter på upp till tio millimeter mellan vänstra och högra spåret. Sidosvängningar förhindras och låter föraren arbeta snabbt och säkert.

– Den nya tekniken är också intressant för kunder som hyr lager och inte kan göra något åt golvets skick, säger Anna Keilbach, Product Manager Very Narrow Aisle på Linde Material Handling.

Keilbach påpekar att det är värt för alla, även de med nybyggda lager, att utrusta truckflottan med Active Stability Control:

– Med ASC kan användaren utnyttja hela produktivitetspotentialen som finns med Lindes K-truckar. Många nylagda golv motsvarar inte kvalitetskraven. Tack vare ASC är denna irritation nu ett minne blott, åtminstone för våra kunder. Våra partners analyserar situationen i anläggningen och tar fram den bästa lösningen för kunden. Individuella förhållanden spelar en viktig roll här, säger Keilbach.

Active Stability Control från Linde Material Handling presenteras för första gången på evenemanget World of Material Handling i Mannheim 4-15 juni.

Linde Material Handling, som ingår i KION Group, är en ledande global tillverkare av motviktstruckar och lagertruckar samt leverantör av lösningar och service för intralogistik. Med ett sälj- och servicenätverk i fler än 100 länder finns företaget representerat i alla större regioner världen över. Under räkenskapsåret 2017 genererade Linde MH EMEA (Europa, Mellanöstern, Afrika) en total omsättning på ca 3,1 miljarder EUR (ca 31,5 miljarder SEK) med drygt 11 000 anställda över hela världen. Den globala försäljningen av Lindetruckar uppgick till över 124 000 under 2017.