Uppkopplad och återkopplad – framtidens mjukvaruutveckling

Vill man ta pulsen på Västsveriges mjukvaruutveckling besöker man Lindholmen Science Park på torsdag den 24 oktober. Då arrangeras Lindholmen Software Development Day för nionde året i rad. Rekordmånga har anmält sig till årets konferens, som även bjuder på ett parallellt spår om mjukvaruutveckling inom spelbranschen.

Vi har frågat Jan Bosch, professor i Software Engineering vid Chalmers, vad de traditionella industriföretagen kan lära sig av de spelutvecklarna?

- Spelutvecklingsföretagen är mycket skickliga på att möta och hitta det som är viktigt för deras kunder, d.v.s spelarna. De är snabba på att ta hand om feedback och agera på den. Här har de traditionella företagen något att lära sig, att mäta vad som är viktigt för kunden och ta bort features som inte är viktiga, säger Jan Bosch.

Exempel på hur företagen kan anpassa sina produkter och tjänster med stöd av stora mängder data (Big Data) kommer Staffan Truvé från Recorded Futures och Helena Holmström Olsson från Malmö högskola att presentera.

Möjligheterna med att koppla upp bilen mot internet öppnar upp för nya leverantörer av mjukvara. Det ämnet kommer Ericsson och Volvo Cars gemensamma presentation om Connected Car att beröra. För bilföraren kommer uppkopplingen i framtiden att innebära tillgång till nya informationstjänster och för passagerarna kan uppkopplingen möjliggöra olika tjänster och underhållning.

Lindholmen Software Development Day är en arena där branschfolk utbyter erfarenheter och diskuterar trender och praktiska utmaningar inom mjukvaruutveckling. Konferensen arrangeras i samarbete mellan Lindholmen Science Park, Ericsson, Volvo Group, Volvo Cars, Chalmers, Göteborgs universitet, IT-universitetet, Cybercom, Knowit och Ascom.

Media är välkomna att delta!

Tid: 24 oktober 2013 08:30 – 16:30

Plats: Lindholmen Conference Centre, Lindholmspiren 3-5, Göteborg

Utdrag ur programmet:

08:50 - 09:30 Building a Web Intelligence Machine,
Staffan Truvé, Recorded Futures

09:30 - 09:50 Analysis of Customer Data, Helena Holmström Olsson, Software Center, Malmö University

11:40 - 12:00  Are you an Online Gamer... yet?
 Klas Moreau, MindArk

14:10 - 14:30 Connected Car, Magnus Lundgren, Ericsson, Martin Kristensson, Volvo Car Corporation

Läs hela programmet här>> Software Development Day

Maria Holmkvist, Lindholmen Science Park, tel 031-764 70 30, maria.holmkvist@lindholmen.se

Anita Bengtson, Lindholmen Science Park, tel 031-764 70 20, anita.bengtson@lindholmen.se

• Företagande

Lindholmen Science Park är en internationell arena för forskning och utveckling inom Transport, IT och Media där aktörer inom näringsliv, akademi och samhälle samverkar.

Maria Hedlund

Presskontakt Marknad & Kommunikationschef PR och kommunikation 031-764 70 45