Ska bli störst på mobila innehållstjänster - LINK Mobility köper Aspiro Mobile Solutions

LINK Mobility, en ledande leverantör inom mobil marknadsföring, mobil dialog och mobila applikationer, köper Aspiro Mobile Solutions av börsnoterade Aspiro Group. Med det uppköpta bolaget, som är ledande på mobila betalningar och dialogtjänster, blir koncernen störst i Norden och Baltikum på mobila betalningstjänster. Nästa steg är att inom två år bli nummer ett på mobila innehållstjänster. För 2013 står även en börsintroduktion på agendan.

LINK Mobility köper Aspiro Mobile Solutions av börsnoterade Aspiro Group. Det sammanslagna bolaget får namnet LINK Mobile Solutions. I och med köpet får LINK Mobile Solutions, med huvudkontor i Oslo och kontor i Stockholm och Riga, en ännu starkare Norge-anknytning.

– Efterfrågan på mobila innehållstjänster ökar nu kraftigt bland både privatkunder och företagskunder. Marknaden består av många små spelare och är på väg att mogna. Genom affären tar LINK Mobile Solutions ledningen för en konsolidering av marknaden samtidigt som vi stärker vår position som den ledande utvecklaren och leverantören av mobilt innehåll, säger Glenn Stenholm, LINK Mobile Solutions koncernchef och chef för den norska verksamheten.

Genom sammanslagningen blir LINK Mobile Solutions den största aktören på mobila betalningslösningar i Norden och Baltikum. Affären är första steget i en expansionsstrategi för att inom två år bli nummer ett inom hela marknaden för mobila innehållstjänster i Norden och Baltikum.

– Vi planerar att växa genom uppköp av flera bolag och målet är också att börsintroducera LINK Mobile Solutions under 2013, berättar Glenn Stenholm.

Det sammanslagna bolaget kommer att ha kontor i Oslo, Stockholm och Riga. LINK Mobilitys och Aspiro Mobile Solutions kontor i Sverige respektive Norge slås samman. Verksamheten ska fokusera på utveckling av mobila tjänster, mobil marknadsföring, sms-dialoger, mobila biljetter och betalningstjänster.

Det sammanslagna bolaget får 32 medarbetare och prognosen för 2011 är en omsättning på SEK 290 miljoner och ett rörelseresultat på SEK 8 miljoner.

– De två bolagen kompletterar varandra både kompetens-, produkt- och marknadsmässigt. Aspiro är starka på mobila betalningstjänster, LINK på mobil marknadsföring, Aspiro har en stark position inom vertikalen medier och LINK inom detaljhandeln, Aspiro är stora i Norge och LINK i Sverige. Tillsammans blir vi en betydande nordisk aktör som ligger i framkant av mobil betalning, dialog och marknadsföring, samt vad gäller integrationslösningar med CRM-system, säger Glenn Stenholm.

– Aspiro Mobile Solutions har dessutom en bra position i Baltikum som är en kraftigt växande marknad, säger Johan Wästlund, LINK Mobilitys svenska vd sedan 2002 som blir både Sverige- och Baltikum-chef för det nya bolaget.

LINK Mobile Solutions är i första hand ett teknikbolag och försäljningen sköts främst via partners, såsom till exempel DM Huset, Sergel, Lindorff och Bring Dialog. Koncernen har kunder som Aller Group, Finn.no, Norwegian, Folkspel, KappAhl, SEB, Försvarsmakten, Coop, ICA, Statoil, Teracom och Kronofogdemyndigheten.

Fakta om avtalet
LINK Mobility köper samtliga aktier i Aspiro Mobile Solutions kontant. Att Aspiro Group säljer ut sin del för mobila lösningar beror på att de vill renodla bolaget i riktning mot musik- och tv-streaming.

Avtalet mellan de två bolagen skrevs under den 15 september och ligger nu för prövning hos det norska konkurrensverket. Affären förväntas ha gått igenom inom en vecka.

Fakta om bolagen
Aspiro Mobile Solutions är ledande på mobila betalningar och mobila dialogtjänster. Bolaget har huvudkontor i Oslo och kontor i Stockholm och Riga.

LINK Mobility, ursprungligen Telenor Link AB, grundades 1996 och är en ledande leverantör inom mobil marknadsföring, mobil dialog och mobila applikationer. Företaget har en stark marknadsposition i Sverige.
LINK Mobility omsatte SEK 46 miljoner 2010. Efter sammanslagningen med Aspiro Mobile Solutions får koncernen 32 anställda och förväntas omsätta runt SEK 290 miljoner och nå ett rörelseresultat på SEK 8 miljoner 2011.
Den nya koncernen namnändras till LINK Mobility Solutions. Läs vidare på www.linkmobility.com

Aspiro Group är världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro levererar också musiktjänsten WiMP direkt till konsumenter på utvalda marknader. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen uppgick 2010 för den kvarvarande verksamheten till 262 MSEK och företaget har cirka 120 anställda. Läs vidare på www.aspiro.com

För mer information, kontakta:

LINK Mobility
Glenn Stenholm, koncernchef