Nyhet -

Pressinbjudan: Kom och titta på Linköpings största stadsbyggnadsprojekt någonsin

Nya kommunikationer ger oss Sveriges bästa läge. Ostlänken är inte järnvägsspår. Det är framtidens Linköping. Vi tar språnget över Stångån och skapar en hållbar stad. Ett attraktivt stadsliv lockar nya invånare och företagare. En ny stadsdel med innerstadskvaliteter. Gå, cykla eller åk kollektivt hur smidigt som helst.

Så kan man sammanfatta utgångspunkterna för arkitekttävlingen Innerstaden växer över ån. De idéer som kommer fram här kommer att forma Linköpings nya resecentrum och nya stadsdel. Ostlänken är ett stort samhällsbyggnadsprojekt och Linköping är först ut med att presentera sina planer.

Nu ställer vi ut de sex tävlande teamens förslag så att alla intresserade kan ta del av dem. Massmedia är välkomna till invigningen av utställningen.

Tid: måndag 24 juni klockan 11:00
Plats: Stångebro, västra sidan, (korsningen Storgatan/Hamngatan)

I form av tre stora kuber presenteras de sex förslagen. Vilka team som står bakom de olika förslagen avslöjas inte förrän en jury fattat beslut om vinnare i oktober. Utställningen pågår till och med 19 september på platsen vid Stångebro, samt i Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens kundtjänst.

Syftet med tävlingen är att få fram stadsbyggnadsförslag av hög kvalitet, som kan ligga till grund för fortsatt planering av tävlingsområdet.

I en prekvalificering anmälde 59 svenska och utländska team intresse av att få delta. Sex kända och välmeriterade team av arkitekter och samhällsplanerare valdes ut.

Medverkar vid invigningen gör bland andra kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M) och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok(C).

• resecentrum
  • ostlänken