Båtguidning och vandring vid Stångån nyheter i guideprogram

Årets program för Linköpings naturguidningar bjuder både på en del favoriter i repris och på en hel del nyheter. Bland nyheterna finns båtguidningar på Järnlunden och vattenvanding längs med Stångån Kinda kanal.

Fladdermussafari kommer igen i år, liksom natur- och kulturguidningar i Linköping med omnejd. Guidningarna är väl spridda i kommunen och hålls i 23 naturområden från Roxenbaden till Ulrika.

– Programmet lockar årligen tusentals Linköpingsbor. Det är verkligen jätteroligt, säger kommunekolog Håkan Lundberg. Vi arrangerar i runda tal ett 60-tal naturguidningar varje år.

Premiär lördagen den 9 februari, klockan 10.00: ”Naturen om vintern” i Tinnerö eklandskap med Föreningen Linköpings Ekopark.

Ett stort antal fågelguidningar och arrangemang knutna till fåglar hålls under 2013. Till exempel fågelguidning längs Stångån Kinda Kanal, i Svartåmynningens naturreservat och under Trädgårdsföreningens temadag.  Ormsafari, en succé från förra året kommer igen den 21 april. Fladdermussafari kommer också igen, både 7 maj och 15 augusti.

Några av nyheterna 2013:

Båtguidningar på Järnlunden 6 juni och 1 augusti.

Vattenvandring längs Stångån 14 maj med zoolog Stefan Lundberg från Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Gamla ekars hemligheter i Vårdnäs 15 maj med gammelträdsexperten Vikki Bengtsson.

Kajakguidning från Hackelboö till Bromön i Viggeby naturreservat 30 juni och kanotguidning i Viggeby naturreservat 10 augusti.

För ytterligare information kontakta kommunekolog Håkan Lundberg, telefon 013-26 26 43, 0706-22 26 43