Elsa – Linköpings nya ungdomsombud

Sedan i måndags är Elsa Malmqvist ungdomsombud i Linköpings kommun. Tillsammans med Linnéa Woxberg är hon länken mellan Linköpings unga och kommunen.

Så här berättar Elsa om sig själv:

”Mitt namn är Elsa Malmqvist, jag är 19 år och uppväxt i Linköping. I våras gick jag ut samhällsprogrammet med internationell inriktning på Folkungaskolan. Min lediga tid ägnar jag mestadels åt volleyboll då jag både spelar själv och tränar ett tjejlag. Dessutom gillar jag att läsa och att hålla koll på världen omkring mig.

Jag vill bidra till att ungdomar upplever sin tillvaro som meningsfull genom att deras åsikter tas till vara och att de märker att det lönar sig att uttrycka dem. Om idéer som Linköpings unga har kommer fram till oss ungdomsombud har vi goda möjligheter att förverkliga dem. Samtidigt hoppas och tror jag att det blir ett lärorikt år för mig.”

Den här första veckan har Elsa fullt upp med att komma in i det nya jobbet. Närmast ska hon och Linnéa jobba på lördagens musikfestival ”Keep it loud” i Kungsträdgården. De ska delta under gymnasieskolornas introduktionsveckor och informera om vilka möjligheter som finns för ungdomar. Till exempel Ung Dialog, dagen då politiker och ungdomar möts i samtal om olika aktuella frågor, ungdomschecken och ungdomskortet.

Ungdomsombuden har uppdraget under cirka ett år. Linnéa Woxberg började mitt i förra verksamhetsåret och finns kvar till maj. Elsa har jobbet en månad längre.

För ytterligare information kontakta ungdomsombuden telefon 013-26 32 29 , 0702-56 99 45. Elsas privata mobilnummer är 0730-61 77 46