”Framgång för samarbetet Linköping-Norrköping”

Regeringens besked om att bygga Ostlänken välkomnas av de båda kommunstyrelsernas ordförande i Linköping och Norrköping, Paul Lindvall (M) och Lars Stjernkvist (S). Kommunernas har gemensamt arbetat för att nya järnvägsspår måste byggas.

– För Norrköping är detta bingo! Vi löser en trafikpropp i regionen och knyter våra städer närmare huvudstadens arbetsmarknad. Det här är nästan mer än vad jag har vågat hoppas på. Stort tack till alla som hjälpt till och argumenterat under alla år, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

– Äntligen får vi ett lyft för Linköping och Norrköping. Det är ett kvitto på våra gemensamma ansträngningar under många år. Hela regionen gynnas av att vi får bättre villkor för arbetspendlarna. Vi har en växande gemensam arbetsmarknad och kan nu länka ihop den med Stockholmsregionens arbetsmarknad, säger Paul Lindvall (M), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Tillsammans med landstinget i Östergötland är Linköping och Norrköping med och finansierar Trafikverkets slutliga järnvägsplan för Ostlänken med 70 miljoner kronor. Regeringen gav idag klartecken för att påbörja järnvägplanen.

Ytterligare information lämnas av Paul Lindvall (M),  070-211 44 82 och Lars Stjernkvist (S) 0705 - 27 26 27

Linköping har 148 000 invånare och är landets femte största kommun. Vi har devisen "Linköping - där idéer blir verklighet". Linköping vill växa, utvecklas och attrahera nya invånare. Vi vågar pröva nya idéer, både i vår service till medborgarna och i vår egen organisation. Linköpings kommun har 7 800 anställda och omsätter 7,2 miljarder kronor. Ekonomin är stabil och har gett positiva resultat flera år i rad. Kommunalskatten är den lägsta i regionen. De kommunala bolagen har 1 240 anställda och omsätter 8,5 miljarder kronor och ger årligen positiva resultat. Linköping har ett stort universitet och Linköping är Sveriges flyghuvudstad.