”Ingen grund för att utdöma viten mot Linköpings kommun”

Linköpings kommun får två vitesförelägganden på vardera en miljon kronor av inspektionen för vård och omsorg. Kravet handlar om hemtjänst respektive boendestöd med mera inom psykiatrin. Det är dock ingen ny inspektion som gjorts. Linköpings kommun anser att vitesföreläggandet är felaktigt.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har tagit över ansvaret för tillsyn från Socialstyrelsen som gjorde inspektioner 2011-2012. IVO går nu vidare med samma krav som Socialstyrelsen hade. Det handlar om att Linköpings kommun har valt att arbeta med serviceinsatser i stället för biståndsbeslut inom vissa verksamheter inom hemtjänst och psykiatrin.

Grundtanken är att den enskilde i de flesta fall själv kan bedöma sina behov och ansöka om hjälp, utan att ett formellt biståndsbeslut fattas. Det är ett obyråkratiskt arbetssätt som fungerat väl enligt de uppföljningar som görs regelbundet. Det finns inga klagomål och brukare och anhöriga är nöjda. Med serviceinsatser kan flera personer få stöd genom att insatserna är lättillgängliga och att alla kan få dem på lika villkor. Dessutom kan den som vill söka bistånd enligt socialtjänstlagen finns i Linköping på samma sätt som i andra kommuner.

Linköpings kommun anser att det finns lagstöd för att ge boendestöd och boservice inom hemtjänsten som serviceavtal. Denna inställning har kommunen fört fram till Socialstyrelsen.

– Frågan är densamma som beroendevården, som vi också erbjuder som service utan biståndsbeslut. Det handlar om olika tolkningar av begreppet ”tillgänglig socialtjänst”. Det ärendet ligger hos Förvaltningsrätten i Stockholm och vi inväntar den rättsliga prövningen, säger omsorgsnämndens ordförande Linnea Darell (FP).

– Vi tycker inte att vi gör fel, utan att lagen ger oss utrymme att göra så här. Det vi vet är att socialdepartementet följer vårt sätt att arbeta med stort intresse och förmodligen kommer det en lagändring i linje med det, säger äldrenämndens ordförande Jan-Willy Andersson (KD).

Ytterligare information lämnas av kommunalråd Linnéa Darell (FP), telefon 013-20 62 51, 0703-82 47 52, kommunalråd Jan-Willy Andersson (KD), telefon

84.013-20 71 84  eller 0705- 90 71

• Sociala frågor

• socialtjänst