Kolla matstället direkt i din telefon!

”Kolla matstället” är en app som har tagits fram av miljökontoret i Linköpings kommun. Det är det första miljökontoret i Sverige som erbjuder en tjänst av det här slaget via en smart app.

En av miljökontorets uppgifter är att kontrollera olika verksamheter i kommunen som på olika sätt arbetar med mat till Linköpingsborna. Det handlar om allt ifrån skolkök och restauranger till livsmedelsproducenter.

Sedan tidigare finns resultat från genomförda inspektioner att läsa på webben via linköpingskartan, http://kartan.linkoping.se. Nu tas ytterligare ett steg i att göra inspektionerna mer lättillgängliga med miljökontorets egen app Kolla matstället.

– Vi har sedan tidigare samma information på webben och som en ytterligare service gentemot både Linköpingsbor, livsmedelsleverantörer och inresande besökare har vi nu tagit fram Kolla matstället, säger Stefan Erikson (M), ordförande i bygg- och miljönämnden.

Med tillgänglighet i fokus har miljökontoret utvecklat smartare kommunikationsvägar kring livsmedelsinspektioner. Målet är att företagare ska bli ännu vassare på sin egen kvalitetssäkring och att både Linköpingsbor och inresande turister snabbt och enkelt ska kunna leta fram information.

– Appen erbjuder olika sökvägar, man kan söka på verksamhet, namn och via karta, säger Malin Hultegård, tf miljöchef på miljökontoret. Än så länge finns appen bara till android, vi hoppas kunna utveckla den för iPhone också i framtiden.

Grönt innebär att verksamheten inte har fått någon avvikelse som kräver återbesök. Gult innebär att en avvikelse har konstaterats vid en kontroll och att en uppföljning kommer att göras.

Mer information kan fås av Stefan Erikson (M), ordförande i bygg- och miljönämnden, på telefon 0707-68 32 90 och av Malin Hultegård, tf miljöchef Linköpings kommun, på telefon 013-206183.