Nytänkande när Linköping bygger skola

Linköping växer och behöver nya skollokaler. Nu har bygget av nya Bärstadsskolan påbörjats i Ekängen. Den första betongen till grunden tömdes idag av barn- och ungdomsnämndens ordförande Catharina Rosencrantz (M) och kommunala fastighetsbolaget Lejonfastigheters VD Per Ridne.

– Det är roligt att skolan nu blir verklighet efter att det har varit en del turer. Det blir ett spännande, flexibelt bygge med fler funktioner. Det ska både vara en skola och mötesplats för föreningslivet. En mötesplatsplats för såväl barn som vuxna i området, säger Catharina Rosencrantz (M).

Skolan blir ungefär 2400 m2 stor. Antalet klassrum är flexibelt. Det är en helt konverterbar skola/förskola. Till att börja med kommer byggnaden att användas som förskola i bottenvåning och skola en trappa upp, men det kan komma att ändras i framtiden.

Det kommer att finnas åtta basutrymmen och ursprungstanken är fyra förskoleavdelningar med maximalt 100 barn samt fyra klassrum med cirka 100 elever där, också fritidshemsverksamhet kommer att organiseras. Vilka årskurser det blir är idag inte klart, eftersom det ska samordnas med Ekängsskolan. Det är dock bestämt att det blir klasser i spannet förskoleklass till år 3.

Det kommer att finnas matsal med tillagningskök och idrottshall med möjlighet till att öppna upp mellan dessa och skapa stort samlingsutrymme.

Huset byggs med bottenplatta och bjälklag i betong och utvändig beklädnad med träpanel. Byggmaterial har valts ut för att garantera både en frisk inomhusmiljö och en liten miljöpåverkan i övrigt.

Bygget påbörjades under våren och ska stå färdigt till juni -13. Det sysselsätter över 50 personer. Totalkostnaden för projektet ligger på ungefär 50 miljoner.

– Vår uppgift är att medverka till utvecklingen av Linköping. Det är därför en stimulerande utmaning att få bygga Bärstadsskolan, en skola som blir en viktig del av Ekängen, säger Per Ridne VD Lejonfastigheter.

Presstjänsten kan erbjuda fler bilder från invigningen och skisser från arkitektfirman Sonark.

• Utbildning

Linköping har 148 000 invånare och är landets femte största kommun. Vi har devisen "Linköping - där idéer blir verklighet". Linköping vill växa, utvecklas och attrahera nya invånare. Vi vågar pröva nya idéer, både i vår service till medborgarna och i vår egen organisation. Linköpings kommun har 7 800 anställda och omsätter 7,2 miljarder kronor. Ekonomin är stabil och har gett positiva resultat flera år i rad. Kommunalskatten är den lägsta i regionen. De kommunala bolagen har 1 240 anställda och omsätter 8,5 miljarder kronor och ger årligen positiva resultat. Linköping har ett stort universitet och Linköping är Sveriges flyghuvudstad.