Nytt gräs på Linköping Arena nästa vecka

Linköping Arena får ny gräsmatta. Arbetet har inletts och ska vara avslutat nästa vecka.
– Kraven på EM-planens kvalitet är mycket högt ställda, säger arenachef Birgitta Thell. Linköpings kommun har tillsammans med Botrygg och Svenska fotbollförbundet noga följt vad som hänt med gräsmattan. Vi har tillsammans kommit fram till detta beslut.

Botrygg AB, som bygger och äger arenan, beslutade i måndags tillsammans med Linköpings kommun och Svenska Fotbollsförbundet att byta ut gräset, som importeras från Holland.

– I arenans nuvarande skick skulle det gå bra att spela allsvenska matcher, men inte EM-matcher. Därför har alla aktörer enats om att genomföra denna omfattande åtgärd, säger Birgitta Thell. Det är naturligtvis tråkigt att allt arbete och alla resurser som hittills har lagts ner på arenan
inte har räckt ända fram, men det viktigaste är att få en bra EM-plan.

Gräset ska nu tas bort, därefter jämnas marken till och på måndag sker luftning av bädden. Under nästa vecka kommer gräset från Holland, liksom specialmaskiner och den personal som behövs.

Gräsbädden kommer att vara tillräckligt tjock och levereras i stora delar. Detta gör att gräset kommer att ligga fast på marken.

Kostnaden för alla insatser med gräsmattan som gjorts under våren och för det nya gräset står Botrygg AB för, som ägare av arenan.

För ytterligare information kontakta Botryggs projektledare Merdad Moghtadai telefon 010-516 30
00 (växel) eller arenachef Birgitta Thell, telefon 013-20 88 67

• botrygg