Östergötland två av landets bästa lägen för logistik

I en ranking av Sveriges bästa logistiklägen kommer Östergötland på andra plats, efter Stor-Göteborg. Det är tidningen tidningen Intelligent Logistik poängsatt och bedömt lägena.

Ettan Göteborg får 92 poäng. Östergötland, med Linköping-Norrköping som kärna, får 84 poäng.

I sitt omdöme skriver tidningen: "Östgötaregionen, där stråket Norrköping-Linköping-Mjölby och i år även Motala räknas in, har ett optimalt demografiskt läge med närhet till de viktigaste marknaderna och ett vidgat regionalt samarbete genom Ostsam och EastSweden. Med utmärkt järnvägs- och motorvägstandard, nyligen utbyggd containerhamn i Norrköping, ledande logistikutbildning och forskning vid Linköpings universitet och god tillgång på etableringsmark, håller Östgötaregionen fortfarande sin andraplacering på listan."

Östgötaregionen har 450 000 invånare, med Linköping som största stad med närmare 150 000 invånare.

• Transport

• transporter
  • infrastruktur
  • kommunikationer
  • logistik

Linköping har 148 000 invånare och är landets femte största kommun. Vi har devisen "Linköping - där idéer blir verklighet". Linköping vill växa, utvecklas och attrahera nya invånare. Vi vågar pröva nya idéer, både i vår service till medborgarna och i vår egen organisation. Linköpings kommun har 7 800 anställda och omsätter 7,2 miljarder kronor. Ekonomin är stabil och har gett positiva resultat flera år i rad. Kommunalskatten är den lägsta i regionen. De kommunala bolagen har 1 240 anställda och omsätter 8,5 miljarder kronor och ger årligen positiva resultat. Linköping har ett stort universitet och Linköping är Sveriges flyghuvudstad.