Ombyggda Snöbryggan invigd – lättare att röra sig runt Stångån

Snöbryggan vid Motorbåtshamnen har byggts om. I dag invigdes den av kommunalråd Muharrem Demirok (C).
– Vi vill på alla sätt ta vara på den fantastiska tillgång som Stångån innebär för Linköpingsborna, säger han.

Linköpings kommun arbetar med att öka tillgängligheten längs Stångån. En del i det arbetet är att se över platser längs med vattnet. Snöbryggan vid Motorbåtshamnen har byggts om och förbättrats. Vid Braskens bro har kommunen låtit bygga en helt ny brygga för att öka Linköpingsbornas möjligheter att välja nya stråk kring Stångån. Det blir lättare att röra sig längre sträckor längs med ån. Möjligheterna till fiske, fågelskådning, frilufts- och båtliv ökar.
– Snöbryggan är ett av de bästa ställena i Linköping för att njuta av fågellivet på vintern. Här finns bland annat strömstare och kungsfiskare, säger kommunekolog Håkan Lundberg.

Snöbryggan ligger på Stångåns västra sida, vid Karebygatan. Den är cirka 34 meter lång och cirka 5 meter bred och byggdes om under perioden januari- september i år. Bryggan har fått fågeltorn, sittbänkar, bord, räcke, pollare och en mjuk effektbelysning som ger ett extra vackert sken i skymning, gryning och mörker. Bryggan har byggts i ek och grundlagts med träpålar som slagits ned i Stångån.

Den ombyggda Snöbryggan ökar tillgängligheten för både Linköpingsbor och besökare. Den blir en plats för möten och för vila. Dessutom förbättras funktionen som fiskeplats och fågelskådningsplats.

Under perioden maj - september byggdes också den nya bryggan vid Braskens bro, nedanför bensinstationen. Den ökar tillgängligheten till vattnet. Fiskeintresserade får en bra fiskeplats. Bryggan ger även möjligheter för fritidsbåtar att lägga till och inhandla bränsle och andra förnödenheter. Den nya bryggan har försetts med sittbänkar, räcke, mjuk effektbelysning och pollare. Den är 12 meter lång och 2 meter bred. Bryggan har byggts i ek och grundlagts med träpålar som slagits ned i Stångån.

Satsningen är en del av arbetet med att utveckla Stångån Kinda kanal från Slattefors till utloppet i Roxen.

För mer information kontakta Håkan Lundberg, kommunekolog på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, telefon: 013 – 26 26 43, 070 – 622 26 43