Pressinbjudan: Blomsteremblemet i Trädgårdsföreningen i Linköping bär EM-färgerna

Linköping börjar smyckas inför UEFA Dam-EM. Blomsterurnor och amplar som bär turneringens färger har redan placerats ut. Nu ska årets blomsteremblem i Trädgårdsföreningen sättas ut och EM-trofén kommer skymtas i färgprakten.

Redan i höstas började stadsträdgårdsmästare Liselott Johansson att planera inför sommarens utsmyckning av staden. Tidigt stod det klart att Linköpings sommarblommor skulle gå i UEFA Dam-EM:s färger och nu börjar staden smyckas för mästerskapet.

Blomsterarrangemangen är först ut och innerstaden utsmyckas med amplar och urnor i turneringens färger. Den 1 juli påbörjas uppsättningen av vepor och flaggor runt omkring i staden.

-  Vi jobbar varje år med utsmyckningen av staden i form av lökplanteringar som sedan ersätts av sommarblommor. Det är mycket uppskattat av våra medborgare och det känns viktigt att visa upp en vacker stad, som bryr sig, även för våra besökare. I år har vi tagit hänsyn till UEFA Dam-EM:s färger för att markera en stor händelse i staden, även två av våra rondeller vid infarterna får nya blomsterbollar. En vacker och trevlig stad kommer man ju gärna tillbaka till, säger stadsträdgårdsmästare Liselotte Johansson.

Blomsteremblemet placeras ut tidigt på onsdag morgon. Media bjuds in till en pressträff onsdagen den 19 juni klockan 09.30 i Trädgårdsföreningen där vi berättar om smyckningen av staden.

Tid: Blomsteremblemet placeras ut cirka 06.00, pressträff klockan 09.30
Plats: Trädgårdsföreningen vid blomsteremblemet, ingång från Drottninggatan

Vid pressträffen medverkar stadsträdgårdsmästare Liselott Johansson, lokal projektledare för UEFA Dam-EM Marie Reinicke och personal från PEAB som utför blomsterarrangemanget.

Välkommen!

• blomsterarrangemang