Pressinbjudan: Stor gymnasiemässa med framtidsrum

Vid årets gymnasiemässa finns för första gången ett framtidsrum där olika utförare inom utbildning ger sin framtidsbild.

På årets stora gymnasiemässa kan blivande gymnasieelever botanisera bland olika program från gymnasieskolor i Linköping, Kinda och Åtvidaberg. 19 skolor deltar. Mässan vänder sig till föräldrar och elever från framför allt årskurs nio. Men även årskurs åtta och andra är välkomna.

Tid: Lördagen den 9 november klockan 09.30-14.30
Plats: Konsert & Kongress

Alla gymnasieskolor i Linköping kommer att vara med, både kommunala och fristående, liksom landstingets naturbruksgymnasium. Även gymnasieskolorna i Kinda och Åtvidabergs kommuner deltar. Det blir också information från studie- och yrkesvägledningen och från gymnasieantagningen om hur själva valet går till.

Eleverna kan besöka alla skolors montrar för att få en överblick över vilka skolor och program i de tre kommunerna.

Gymnasiemässan är en del i ett större paket med information som eleverna kan ta del av inför gymnasievalet i februari 2014. I paketet ingår till exempel information på den egna skolan, samtal med studie- och yrkesvägledare och gymnasieskolornas ”Öppna hus”. Även universitetet, arbetsförmedlingen och nyföretagarcentrum finns på plats på mässan.

Nytt för i år är det framtidsrum där olika utförare ger sin bild av hur framtiden kommer att se ut och vilka yrken som man ser i framtiden. Bland annat så kommer Arbetets museum, Norrköping till mässan med en miniversion av den pågående utställningen ”Jobbcirkus” som handlar om valet till gymnasiet. Tolkar som representerar tolv olika språk deltar.

Cirka 4 000 personer besökte mässan förra året.

Kontakta Lennart Lundwall, projektledare utbildningskontoret telefon 013-20 73 76 för mer information lennart.lundwall@linkoping.se