Säg nej till alkohol och bilkörning

Therese Eklunds mamma blev påkörd av en rattfyllerist. Anna Åberg från Räddningstjänsten har erfarenhet av att ta hand om drabbade vid trafikolyckor. Deras berättelser ingår i kampanjen Don’t Drink and Drive som riktar sig till ungdomar i årskurs 2 på gymnasiet.

Kampanjen Don’t Drink and Drive genomförs av Linköpings kommun tillsammans med Trafikverket, Svenska kyrkan, Polisen, Räddningstjänsten, motororganisationen FMK och Länsförsäkringar Östgöta.

Kampanjen består av föreläsningar under onsdag och torsdag denna vecka samt praktiska övningar, så kallade upplevelsedagar nästa vecka. Då får Linköpingsungdomarna bland annat uppleva hur det är att sitta i en bil som voltar och ta ställning till olika dilemman genom mentometerövningar.

Tider och platser:

Therese Eklund och Anna Åberg föreläser i Katedralskolans aula onsdag 29 augusti klockan 9.00 + 13.00 och torsdag 30 augusti klockan 10.15 +13.00.

Praktiska övningar för samtliga gymnasieskolor i Domkyrkoparken måndag 3 september- fredag 7 september klockan 9.00 -15.15 varje dag.

Föreläsningarna och övningarna vänder sig till eleverna i årskurs 2 i samtliga Linköpings gymnasieskolor.

Välkommen!

Mer information lämnas av Helena Hellsten, projektledare för Don´t Drink and Drive i Östergötland, telefon 0733-26 22 32, Lars Wejde, trafiksäkerhetssamordnare i Linköpings kommun, telefon 013-20 67 94 eller Ulla Andersson, förebyggande alkohol- och drogsamordnare i Linköpings kommun telefon 013-26 31 94.

Linköping har 148 000 invånare och är landets femte största kommun. Vi har devisen "Linköping - där idéer blir verklighet". Linköping vill växa, utvecklas och attrahera nya invånare. Vi vågar pröva nya idéer, både i vår service till medborgarna och i vår egen organisation. Linköpings kommun har 7 800 anställda och omsätter 7,2 miljarder kronor. Ekonomin är stabil och har gett positiva resultat flera år i rad. Kommunalskatten är den lägsta i regionen. De kommunala bolagen har 1 240 anställda och omsätter 8,5 miljarder kronor och ger årligen positiva resultat. Linköping har ett stort universitet och Linköping är Sveriges flyghuvudstad.