Tannefors servicehus vann trädgårdstävling

Tannefors servicehus, Solstickans vårdboende och Berga vårdboende vann Linköpings kommuns  trädgårdstävling för servicehus och vårdboenden.

För andra gången har äldrenämnden i Linköpings kommun arrangerat en trädgårdstävling för servicehus och vårdboenden. En jury, med bland andra stadsträdgårdsmästare Liselotte Johansson, har bedömt tävlingsbidragen och utsett årets vinnare.

Tannefors servicehus (telefon 013-20 84 40) är förstapristagare. Prissumman är 25 000 kronor.

Juryns prismotivering:
Första pris går till Tannefors servicehus för en välskött och lummig trädgård som engagerar både boende, besökare, personal och fastighetsägare. Trädgården svarar väl upp mot årets fokus på pågående och genomförda förbättringar, årstidsperspektiv samt hur trädgården används för att ge brukare möjlighet till utevistelse.

Juryn vill särskilt lyfta fram det genomtänkta odlandet av både blommor och nyttoväxter i odlingslådor och rabatter, att trädgården används mycket aktivt under sommaren samt att årstidernas växlingar tas tillvara genom både växtval och aktiviteter.

Solstickans vårdboende (013-20 88 75) blev andrapristagare. Prissumman är 15 000 kronor.

Berga vårdboende (013-20 87 35) blev tredjepristagare. Prissumman är 10 000 kronor.

– Det var 14 vårdboenden och servicehus som deltog i årets trädgårdstävling, berättar Susanne Sunnermark på omsorgskontoret. Juryn är imponerad av årets deltagare och är glad att kunna ge ett presentkort på växhuset i Trädgårdsföreningen som tröstpris till dem som inte vann.

Prisutdelning sker på Tannefors servicehus torsdagen den 22 augusti klockan 14.00.

För ytterligare information kontakta Susanne Sunnermark, planeringsledare på omsorgskontoret, telefon 013-20 57 85

• årstiderna
  • blommor