Uppdaterat pressmeddelande: Borgmästaren undertecknar avtal om fortsatt utveckling av kreativa näringarna

EU-projektet Urban Creative Poles avslutas med en konferens i Cottbus i Tyskland. Även om projektet är slut, fortsätter stödet till de kreativa näringarna. Det åtar sig de fem europeiska partnerstäderna genom den avsiktsförklaring som respektive stads borgmästare skriver under.

Det är den sista konferensen i projektet och det går av stapeln den 7 november. Då ska borgmästare från partnerstäderna Zielona Gora i Polen, Tartu i Estland, Klaipeda i Litauen, Cottbus i Tyskland och Linköping underteckna en avsiktsförklaring ”Charta”. I avsiktsförklaringen åtar sig städerna att även i fortsättningen främja kulturella och kreativa näringar och nätverk, som viktiga bidrag till hållbar utveckling för städerna och regionerna.

Den kreativa sektorn ger värdefulla bidrag till att utveckla identitet och karaktär i städerna och kan därmed hjälpa till att attrahera talangfulla personer, affärsmöjligheter och investeringar. De kreativa näringarna är en viktig i del att skapa kreativa städer, öka attraktionskraft och kulturliv samt främja tillväxt.

- Linköpings kreativa näringar är viktiga,dels för att de bidrar till näringslivets utveckling och dels för att vi behöver skapande och kultur för människors välbefinnande och för att Linköping ska vara en spännande stad att leva i, säger Ann-Cathrine Hjerdt.

Projektet Urban Creative Poles har pågått 2010-2013 och finansieras till största delen av europeiska regionala utvecklingsfonden, Baltic Sea Region. Regionförbundet Östsam deltar också i projektet. Hemslöjdsgården är en grundsten i projektet och utgör en utgångspunkt i den lokala stadsmiljön.

Ett uppmärksammat inslag inom ramen för projektet var det DesignExpo som arrangerades i Linköping i våras, då designers från flera partnerstäder visade sina produkter för inköpare och allmänhet.

Ytterligare information lämnas av borgmästare Ann-Cathrine Hjerdt, telefon 0761-04 58 00

• Kultur

• tillväxt