Uppdatering: Lärare i Linköping kommenterar pris

Biologiläraren Lisa Carlsson på Folkungaskolan i Linköping kommenterar utmärkelsen från Kungliga Vetenskapsakademien för sin inspirerande undervisning inom naturvetenskap. Se även tidigare utskickat pressmeddelande, i vilket vi inte hann få med kommentarer.

Vilka program undervisar du på och hur länge har du varit på skolan?

- Jag undervisar på spetsutbildningen i hållbar utveckling. Har jobbat på Folkungaskolan sedan
2006.

Varför tycker du ditt ämne är roligt

- Därför att kunskap om biologi är viktigt, inspirerande, intressant och avgörande. Inte bara för individen utan för hela samhället.

Vad betyder priset?

- För mig handlar det om att fler än jag vill uppmärksamma att biologisk kunskap i samhällsfrågorna är oerhört viktigt. Det gör mig glad!

Kungliga vetenskapsakademiens motivering:
Lisa Carlsson (Folkungaskolan i Linköping) tilldelas 2013 års Ingvar Lindqvistpris i biologi för att hon som utvecklingsledare ger elever på sam­hällsprogrammet även ett naturvetenskapligt perspektiv på hållbar utveckling. Tillsammans med universitet och samhällsaktörer ger hon eleverna en veten­skapligt grundad biologisk kunskap att använda tvärvetenskapligt.

• naturvetenskap
  • naturkunskap
  • biologilärare
  • biologi
  • no-lärare

Linköping har 148 000 invånare och är landets femte största kommun. Vi har devisen "Linköping - där idéer blir verklighet". Staden växer, utvecklas och attraherar nya invånare. Linköping har ett stort universitet och vi är Sveriges flyghuvudstad. Linköpings kommun har 7 600 anställda och omsatte 7,7 miljarder kronor 2012. Resultatet blev 398 miljoner kronor. Finanserna är stabila och kommunen har inga egna lån. Kommunalskatten är lägst bland regionens kommuner. De kommunala bolagen har cirka 1 200 anställda och omsätter 8,5 miljarder kronor (2011) och ger årligen positiva resultat.