EN SOMMAR MED TVÄTTAD LINNE

EN SOMMAR MED TVÄTTAD LINNE

Linnekollektionen WEST lanserades för första gången på LINUM 2003 och har sedan dess etablerats som ett av de främsta textilalternativen på marknaden. Annika Ekblom är LINUMS sortimentansvarige och med en tung branscherfarenhet som sträcker sig över decennier, har hennes produktkunskap varit en starkt bidragande orsak till kollektionens framgång.

• WEST är ett klassiskt program i tvättad linne vars produktkatalog utvecklats och förändrats genom åren. Idag är WEST en modern och användbar linje, vars dukar, gardiner och överkast kan inreda hemmets många rum, säger Annika Ekblom.

Tyget i WEST vävs och färgas hos producenten i Litauen som därefter syr upp produkterna i kollektionen utifrån LINUMS unika design. Sömmarna är inspirerade av klassisk denim och servetternas hörn är nedsydda, detaljer som visar att produkten är framställd med eftertanke och omsorg. Efter uppsömnad tvättas och torkas produkten för att få sitt karaktäristiska, råa utseende. WEST är enkel att använda, tvätta och torka och ostruken hittar den sin rätta form. Pressad blir linneduken mer sofistikerad och stram, vilket ger WEST flera användningsområden. Multifunktionaliteten öppnar upp för flera kreativa möjligheter där den klassiska färgskalan i nordiskt subtila toner gör WEST till en serie i tiden.

• LINUM vill skapa hållbara och högkvalitativa textiler som kan vandra genom generationer, där tygets karaktär tillåts att åldras med värdighet, menar Annika Ekblom.

I WEST ingår överkast, gardin och kuddar, hemtextil för sovrummet, men också för vardagsrummet. Programmet tillhandahåller också med taktila bordsdukar med matchande servetter för en mer miljömedveten dukning. Det tåliga tyget kan tvättas i 40 grader, vilket skapar utrymme för användande i vardagen. Vi behöver med andra ord inte längre spara på det vackra och enbart använda det till fest.

WEST kampanjbilder är fotograferade av inredningsfotografen Jonas Ingerstedt och stylad av Anna Cardell. De fantastiska vyerna är fångade i Bungenäs kalkbrott på Gotland. WEST är tillgänglig från 16 april.

LINUM presenterar stolt ett nytt kapitel i sin historia av svensk design sedan 1966. Vi skapar och producerar noggrant genomarbetade kollektioner trogna vår tradition och vårt arv. LINUM kombinerar det sofistikerade och enkla, med en stor omsorg kring detaljer och hållbarhet. Våra produkter är designade för att erbjuda komfort, långsiktighet och glädje tillverkade i en kvalitet som både syns och känns.

Urbant. Sofistikerat. Innovativt. Användbart. Taktilt.