Al Brandel berättar om situationen i Haiti

Bästa lionmedlem.

Maureen och jag har just återvänt från HAITI där vi ledde ett lag av Lions och Leos för att distribuera förnödenheter. Våra ögon tårades när vi blev vittnen till människornas förtvivlan, men Lions är fast beslutet att hjälpa till med dessa behov under de dagar och år som följer.

Först vill jag tacka er alla för er fantastiska generositet. Lions insamling Hopp för Haiti samlade in mer än 1,5 miljoner dollar. När du får det här meddelandet har det utan tvekan blivit ännu mer.

När vi var i HAITI träffade vi Lions på platsen för att diskutera omedelbara behov samt återuppbyggnad på lång sikt. De tillsatte en kommitté och diskuterar långsiktiga hjälpinsatser.

Vår stiftelse samarbetar med Lions i Sverige för att tillhandahålla 200 stora tält för att ge tak över huvudet både åt dem som är hemlösa och åt hjälparbetare. Lions i HAITI etablerade tre tältstäder nära Port au Prince och där fokuserar de sina omedelbara hjälpinsatser. Den här helgen levererade Lions ytterligare förnödenheter från Dominikanska Republiken.

Vi har skapat ett avsnitt för HAITI på Lions webbplats, med bilder, video och övriga nyheter. Efterhand som vi får ytterligare information ska vi lägga upp den på vår webbplats.

Om du inte redan har gjort det, ber jag dig överväga att donera till LCIF för att stödja hjälpinsatserna efter katastrofen. Lions i HAITI uppskattar ditt stöd och är redo att hjälpa till.

Zonordförande William Eliacins desperation i början vändes till hopp och tacksamhet när han fick veta hur mycket hjälp som strömmar in från Lions jorden runt.

Han sa: “Vi vill visa Lions och människorna i HAITI i allmänhet att Lions Club International är en enastående organisation, att vi finns på plats och att vårt motto är: “Vi tjäna”. Vi tjäna våra medmänniskor; vi tjäna våra bröder i nöd. Det är därför vi är här. Så jag vädjar till dig. Du kan räkna med att vi åstadkommer så mycket som möjligt med ditt bidrag för att hjälpa dem som är i nöd.”

Du kan donera med förtroende till LCIF. 100 procent av varje donation går direkt till hjälp i HAITI. Genom LCIF hjälper Lions runtom i världen dem som har störst behov.

"Vi tjäna" tillsammans.

Al Brandel