Fler akter klara för Lilla Scenen på Liseberg

Under hela sommaren blir det totalt ett 40-tal konserter på Lilla Scenen i Hamnområdet. Nu är ytterligare 10 akter klara och de bjuder på allt från metal, hårdrock och rockabilly till reggae, soulpop och dödsgospel.

På Lilla Scenen är genrebredden total och där spelas allt från progg och punk till schlager och visa i sommar. Här är de senaste bokningarna:

Star Night Festival – 15 juni

Star night festival är en musikalisk och visuell tidsresa där artisterna framför ett urval av 1940 och 50-talets absolut bästa swing, rockabilly och rock’n’roll-låtar på tidstrogna instrument och med tidstypisk teknisk utrustning. Under en kväll på Liseberg återskapas en musikföreställning som den kunde låta (och se ut) någon gång under 1950-talet. Ledda av presentatören Anna-Mia Bonde uppträder i år Troutmen, Ed Cavin and the blue kings, T.B and his rhytmn swingtones och Dj:n Grammofonfantomen.

General Knas och Etzia – 18 juni

Sveriges tyngsta röst, en general utan armé. General Knas slog igenom med Svenska Akademin i början av 00-talet, men har dessutom släppt fem album som soloartist – senast i fjol släpptes albumet Reggaestrerad. Det finns ingen på den svenska reggaescenen som de senaste tjugo åren har turnerat land och rike runt som Generalen. Våren 2019 ger sig en av våra främsta liveartister ut på fullspäckad skandinavisk turné.

Den Göteborgsbaserade dancehallartisten Etzia, som inleder kvällen, släpper i maj sitt debutalbum Motivation under det egna nystartade skivbolaget Mambia Records.Skivan är hennes fristad, inspirerad av tropiska element och nordisk miljö. Etzia har under sin karriär medverkat i Melodifestivalen och samarbetet med artister och konstellationer som Femtastic, Collie Buddz och Hardcore Superstar.

Daniel Lemma & Hot This Year Band – 29 juni

Daniel Lemma är en liveartist. Visst har han haft hitlåtar – If I Used to Love You sålde guld och den nya singeln One Small Step har redan roterat på radion i flera månader. Men det är på scen, med ett stort, tajt, pulserade band i ryggen som han allra helst ska höras. Och det är där hans särpräglade röst verkligen kommer till sin rätt. Hot This Year Band har tidigare kompat och producerat artister som Chronixx och Kapten Röd. De spelar tillsammans med Daniel på den hyllade skivan Common Ground från 2016 och det nya albumet Punch of Love, och i sommar även på Lilla Scenen.

The Heard – 4 juli

The Heard – med medlemmar från bland annat Crucified Barbara och Deathstars – har nu släppt sitt debutalbum The Island. The Island är ett konceptalbum där lyssnaren får lära känna en ö som ligger någonstans mellan dröm och verklighet, en plats där både det vardagliga och övernaturliga får rum. Med rötterna stadigt förankrade i hårdrocken låter The Heard musiken växa vilt och genreöverskridande. Resultatet är ett dynamiskt album som inte väjer för varken det tunga och hårda eller det mjuka och skira.

Det var en båt som sa – en hyllning till Robert Broberg med Daniel ”The Moniker” Karlsson – 6 juli

Det var en båt som sa är en innerlig hyllningskonsert till Robert Broberg med Daniel ”The Moniker” Karlsson. 1993 fick Daniel Karlsson möjligheten att 11 år gammal uppträda tillsammans med sin stora idol Robert Broberg. Hösten 2018 hade Daniel tillsammans med sitt tvåmannaband premiär för sin hyllningskonsert till Broberg. Han som genom hela Daniels karriär funnits närvarande som den där store husguden som man kan gå tillbaka till för trygghet när så behövs.

Janice – 11 juli

Den senaste i raden av stjärnor som fostrats i plantskolan Tensta Gospel Choir heter Janice. Med en rad soulinfluerade popsinglar i bagaget har Janice på kort tid trätt fram som en röst att räkna med. I februari släppte Janice sitt efterlängtade debutalbum Fallin’ Up – en platta som applåderats hårt av såväl publik som kritiker. Efter ett varmt mottagande på en omfattande Sverigeturné och en nominering till Grammisgalan är det bara att konstatera – Janice är ett av våra främsta framtidshopp.

The Refreshments – 18 juli

I år firar The Refreshments 30 år genom att släppa en ny skiva, Real Rock’n’roll och att åka på sommarturné. The Refreshments har sedan starten 1989 stått stadigt med en fot i amerikansk 50-tals rock’n’roll och den andra i brittisk 70-tals pubrock. De har envist hållit sig till sin stil och alltid levererat högenergisk rock’n’roll. Under 30 år har konceptet varit detsamma: Riktig rock’n’roll spelad på riktiga instrument!

Louise Lemón – 20 juli

Den svenska artisten Louise Lemón, som beskriver sin musik som dödsgospel, är aktuell med nya albumet A broken heart is an open heart och singeln Not Enough. Lemón har experimenterat med instrumentering och produktion sedan sin förra fullängdare, vilket har föryngrat hennes uttryck på det nya albumet. Hon har låtit influenser från 60- och 70-talets psychrock och soul inspirera hennes låtskrivande och lyckas med detta, tillsammans med sin häpnadsväckande röst, kanalisera den tryckande heta känslan av exempelvis Fleetwood Mac.

Avantgardet – 1 augusti

Det ständigt aktuella indiebandet avslutade innan jul sin hyllade höstturné om vilken Hymn bland annat skrev ”100 rockskribenter före mig har inte fel. Avantgardet är Sveriges bästa liveband.” Med förra årets kritikerrosade album Alla känner apan – utsedd till årets bästa svenska album av Sonic Magazine – och dubbla Grammisnomineringar i bagaget, ger sig Avantgardet ut på ny Sverigeturné i vår. 1 augusti kommer turen till Lilla Scenen.

The Haunted – 14 september

När The Haunted bildades 1996 av gitarristen Jensen, basisten Jonas Björler och trummisen Adrian Erlandsson nådde de närmast en kultstatus i metal-världen. Sedan det självbetitlade debutalbumet släpptes 1998 har bandmedlemmarna skiftat ett flertal gånger men den hängivna fanskaran har stadigt stått kvar. Ett flertal grammisvinnande album och 20 år senare fortsätter The Haunted att vara en oförutsägbar och älskad kraft att räkna med än idag. Det är det senaste albumet Strength in numbers (2017) är ett ytterligare kvitto på.

Klara för Live på Liseberg 2019:

27 april Augustifamiljen med gästartister, Lilla Scenen

3 juli Timbuktu & Damn!, Stora Scenen

4 juli The Heard, Lilla Scenen

5 juli Band of Horses (US), Stora Scenen

6 juli Det var en båt som sa – en hyllning till Robert Broberg med Daniel ”The Moniker” Karlsson, Lilla Scenen

9 juli The White Buffalo (US), Lilla Scenen

10 juli John Fogerty (US), Stora Scenen