Liseberg krattar för trädgårdsdagarna

Liseberg krattar för trädgårdsdagarna

På fredag 3 maj inleds årets Trädgårdsdagar på 90-årsjubilerande Liseberg. Torsdag 2 maj är den stora inflyttningsdagen då alla utställare bygger upp sina montrar och på fredag morgon kl 10 hänger de första gästerna på låset.

Lisebergs trädgårdsdagar är Västsveriges största trädgårdsmässa och under tre dagar fylls nöjesparken med allt som den trädgårdsintresserade behöver för att göra fint i trädgården eller på balkongen. Varje år besöks mässan av cirka 60 000 trädgårdsintresserade som handlar fröer, sticklingar och verktyg och som samtidigt får expertråd på föreningstorget.

I år fyller Liseberg 90 år, något som märks även på Trädgårdsdagarna. På den täckta Spegeldammen framför Stora Scenen har Lisebergs egen trädgårdsavdelning gjort en jubileumsinstallation kallad Silverringen. Håkan Blanke från Lisebergs trädgårdsavdelning är en av hjärnorna bakom.
– Vi har jobbat med växter som blommar tidigt och gärna på kal kvist. I installationen finns till exempel magnolia, tidig körsbär och paradisäpplen och den andas jubileum, berättar Håkan Blanke.

Sötåsen, Dingle och Uddetorps naturbruksgymnasier presenterar också en utställning mellan Wärdshuset och Café Taube medan Munkeröds Floristutbildning har tagit över Taubescenen.

På fredag 3 maj kl 11 äger den årliga trädplanteringen i samarbete med Vi-skogen* rum i Lisebergs Lustgård. Årets trädplanterare är komikern Babben Larsson. Trädplanteringen genomförs för fjärde året i rad som ett led i Vi-skogens utmaning till svenska företag att plantera fler träd. Tidigare har Jan Eliasson, Ola Skinnarmo och klimatförfattaren Johan Tell satt spaden i jorden på Liseberg.

Lisebergs trädgårdsdagar är öppet mellan kl 10 och 18 fredag till söndag (3–5 maj). Lista över utställare finns på liseberg.se.

Julia Vasilis, informationschef Liseberg, 031-733 04 07
Zeth Pilevång, projektledare Lisebergs trädgårdsdagar,

*Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som arbetar med trädplantering och stöd till bönder i området runt Victoriasjön. Sedan starten 1983 har över 100 miljoner träd planterats.

Liseberg är en av de ledande nöjesparkerna i Europa och erbjuder underhållning, attraktioner, restauranger och boende av högsta klass. Varje år tar parken emot cirka 3,2 miljoner gäster, vilket gör Liseberg till Sveriges mest besökta resmål.