Toppår för Lisebergskoncernen trots regnig sommar

2012 går till historien som ett av de bästa åren för Lisebergskoncernen någonsin. Detta trots att sommaren regnade bort och att Liseberg för första gång på många år valde inte att höja sina priser.
– Vi har gjort ett tillfredsställande resultat, trots dåliga förutsättningar, säger koncernchef Andreas Andersen.

Lisebergskoncernen redovisar en vinst på 73,6 Mkr för 2012. Samtliga delar av verksamheten, moderbolaget såväl som de tre dotterbolagen, visar goda resultat, trots att förväntningarna inför året var lågt ställda.

– Vi hade inga stora attraktionsnyheter, vi frös priserna på entré- och åkprodukter och vi lämnade över momssänkningen på restaurangerna till gästerna. Liseberg har normalt en ganska liten rörelsemarginal, och eftersom kostnaderna för löner och inköp per automatik ökar med 20-25 miljoner, ställdes det 2012 stora krav på vår kostnadsstyrning, säger Andreas Andersen, koncernchef och vd för moderbolaget Liseberg AB.

Värsta tänkbara sommarväder var en starkt bidragande orsak till att Liseberg tappade gäster. 2012 hade nöjesparken 2,8 miljoner gäster vilket är en minskning med 4 procent jämfört med 2011. Totalt omsatte koncernen 974 Mkr 2012.

Under 2012 och 2013 avvecklar Liseberg sin verksamhet vid Lilla Bommen, för att fokusera på kärnaffären. Detta har under 2012 en positiv nettopåverkan på resultatet med 9 Mkr.

Utöver det egna resultatet genererade Liseberg en turistekonomisk omsättning på 2,4 miljarder till Göteborg.

Av Lisebergskoncernens vinst går nu 19,8 miljoner tillbaka till Göteborgs Stad medan resterande del återinvesteras i bolaget för verksamhetens framtida utveckling. Till premiären 2013 investerar Liseberg cirka 200 Mkr i ett nytt barnområde och inför 2014 gör koncernen sin enskilt största attraktionsinvestering någonsin när man satsar 195 Mkr i en ny berg- och dalbana, Helix.

Om Lisebergskoncernen Liseberg är ett av 25 kommunala bolag inom Göteborgs Stad. Bolaget är, bortsett från två preferensaktier, ett helägt dotterbolag till Göteborgs Kommunala Förvaltnings AB som i sin tur är helägt av Göteborgs Stad. Lisebergskoncernen består av moderbolaget Liseberg AB och dotterbolagen Lisebergs Restaurant AB, Hotell Liseberg Heden AB och Lisebergs Gäst AB. Koncernen har 380 årsanställda och cirka 2000 säsongsanställda.

För mer information kontakta:
Andreas Andersen, vd och koncernchef Liseberg 031-733 01 00.

Liseberg är en av de ledande nöjesparkerna i Europa och erbjuder underhållning, attraktioner, restauranger och boende av högsta klass. Varje år tar Liseberg emot cirka 3 miljoner gäster, vilket gör Liseberg till ett av Sveriges mest besökta resmål.