Miljardkoncern väljer Litium för B2B e-handel

Nyblomgruppen med en årlig omsättning på 1,3 miljarder siktar på att lyfta sin e-handel till nya höjder med hjälp av Litiums e-handelsplattform.

Nyblomgruppen består av 14 familjebolag inom pappersindustrin och ingår i Herenco-koncernen. De grossistbolag som omfattas av e-handelssatsningen väntas öka försäljningen på nätet till flertalet hundra miljoner kronor.

Webbutikerna omfattar idag ett antal större produktområden, bland annat Industriemballage, Hygien & Torkpapper samt Städprodukter. Nu vill man skapa nya nätbutiker som erbjuder en bättre kundupplevelse och valde därför Litium Studio och den färdiga paketeringen för affärskritisk B2B e-handel.

– Efter många år av stark utveckling av kundupplevelsen för konsument-e-handel kräver B2B-kunder samma enkelhet exempelvis inom sök, navigation, filtrering, self-service och enkel check-out, säger Henrik Lundin, produktchef på Litium. Vi har byggt en Accelerator med anpassade flöden för B2B men samma smidiga upplevelse som B2C. Den ger även företagen ett försprång i att slippa bygga egna lösningar för exempelvis stafflade priser, integration mot affärssystem och  komplexa produktvisningar.

Projektet kommer att genomföras av Litiums partner Consid.

För mer information kontakta:

Pontus Hallberg, IT-chef Nyblomgruppen
E-post: Pontus.Hallberg@nyblomgruppen.se

Henrik Lundin, Produktchef Litium
E-post: Henrik.Lundin@litium.se

Om Nyblomgruppen

Nyblomgruppen består av 14 väletablerade familjeföretag: AB Helmer Nilsson i Växjö, Ljungby och Sölvesborg, AB Gunnar Pellvik i Falköping, Paul Hall AB i Jönköping, Östgöta Pappers AB i Linköping och Motala, Öresunds Papper AB i Malmö, Stockholms Kartong AB i Stockholm, ÅG-Emballage AB i Stockholm samt intresseföretagen Nybloms AB i Kalmar, Norrpartner AB i Sundsvall och Östersund och Papperspartner AB i Skellefteå och Umeå. Nyblomgruppen har även samarbetspartners i Ahnviks Papper AB i Borås, Magnusson & Freij AB i Göteborg, ML Försäljnings AB i Stockholm samt AMJ Papper i Kiruna. Omsättningen uppgår till ca 1.3 miljarder kronor.

www.nyblomgruppen.se