Nyemission i Litium inför planerad notering på AktieTorget

Litium Affärskommunikation AB (publ) (”Litium” eller ”Bolaget”) har ansökt om notering på AktieTorget och genomför i samband med den planerade noteringen en nyemission riktad till allmänhet och institutioner i Sverige. Prospektet för nyemissionen har idag godkänts av Finansinspektionen. Teckningsperiod är 6 - 27 april.

I samband med Litiums planerade notering på AktieTorget genomförs en nyemission, som vid full teckning inbringar 24 MSEK före emissionskostnader. Kapitaltillskottet ska främst användas för att stärka Litiums marknads- och försäljningsarbete genom ytterligare säljpersonal och ökat antal partners, samt för att vidareutveckla bolagets produkt.

"Pengarna ska användas för att dra fördel av den position vi har idag i en marknad som visar mycket god tillväxt. Jag ser en investering i Litium som en möjlighet att vara med om den tillväxten. Våra kunder har sammantaget en försäljningstillväxt som överträffar marknadens och vi har en väl definierad marknadsposition där få andra aktörer är närvarande. Vår utmaning är att stärka vår försäljningsorganisation och kunna dra större nytta av vår skalbara affärsmodell", säger Henrik Lundin, VD för Litium.

Litiums affärsidé är att utveckla, paketera och leverera produkter och molntjänster som hjälper företag att accelerera försäljningen och stärka kundrelationerna online.

År 2008 lanserades e-handelsplattformen Litium Studio och Bolaget fungerade under de närmaste följande åren som både produktleverantör och konsult till kunderna. 2012 fattade ledningen beslut om ny strategi som innebar att verksamheten renodlades och implementation av plattformen lades ut på partners. Som ett led i denna renodling såldes konsultverksamheten 2013 till iStone som blev Litiums första implementationspartner. Sedan dess har bolaget fortsatt att utveckla sin nya affärsmodell som renodlat produktbolag och antalet partners har stadigt växt.

Nya produkter och erbjudanden har lanserats, exempelvis färdigbyggda nätbutiker och tjänster för samverkan med betaltjänster, affärssystem, e-postmarknadsföring m m. Utöver det har Bolaget utvecklat molntjänsten Litium On Demand för affärskritisk molnbaserad e-handel. Bland Bolagets drygt 250 kunder finns flera välkända företag, såsom Teknikmagasinet, Nordic Feel och Jollyroom.

Den svenska e-handeln har uppvisat en god årlig tillväxt på ca 15 procent de senaste åren. Litiums kunder har sammantaget ökat sin försäljning betydligt snabbare än e-handeln i stort.

"Vår devis – e-handel från miljonen till miljarden – illustrerar mycket väl den marknadsposition vi valt. Med en beprövad skalbar affärsmodell och en underliggande marknad med stark tillväxt, är jag övertygad om att vi har en riktigt spännande resa framför oss”, säger Henrik Lundin.

ERBJUDANDET I KORTHET

Allmänheten och institutioner i Sverige inbjuds att under teckningsperioden 6 - 27 april 2016 teckna aktier med tillhörande vederlagsfria teckningsoptioner i Litium. Emissionen genomförs utan företrädesrätt för befintliga aktieägare. Syftet med emissionen är att ta in kapital till Bolaget samt att bredda ägarkretsen i Bolaget genom en spridning till allmänheten i Sverige.

Teckningskurs

Teckningskursen är 10,00 SEK per aktie. Courtage utgår ej. Fyra (4) tecknade, tilldelade och betalda aktier berättigar till en (1) vederlagsfri teckningsoption 2016/2017.

Teckningsoptioner

Varje teckningsoption ger innehavaren rätt att teckna en (1) ny aktie i Litium till en kurs om 15 SEK. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner 2016/2017 kan ske från och med 15 mars 2017 till och med den 31 mars 2017. Teckningsoption 2016/2017 benämns även LITI TO1.

Styrelsen för Litium har ansökt om godkännande för upptagande av Bolagets aktie till handel på AktieTorget. Handeln är beräknad att påbörjas i vecka 20, 2016. Villkoren för teckningsoptioner 2016/2017 återfinns i sin helhet i föreliggande Prospekt.

Emissionsvolym och belopp

Emissionen omfattar maximalt 2 400 000 aktier och 600 000 teckningsoptioner, vilket vid fullteckning inbringar 24,0 MSEK före emissionskostnader.

Om inte hela emissionen tecknas av allmänheten har några av bolagets befintliga aktieägare åtagit sig att teckna återstående aktier i emissionen, dock högst 1 400 000 aktier och högst 350 000 teckningsoptioner. Ingen ersättning utgår till aktieägarna för detta garantiåtagande. Garantierna är inte säkerställda genom pantsättning, spärrade medel eller liknande arrangemang.

Teckningsperiod

Teckning av aktier, med tillhörande vederlagsfria teckningsoptioner, skall ske under tiden från och med den 6 april till och med den 27 april 2016. Styrelsen i Bolaget förbehåller sig rätten att förlänga teckningstiden samt tiden för betalning. Observera att teckningstiden kan bli något kortare för förvaltarregistrerade aktier till följd av förvaltarens administrationsgång.

Värdering

41,9 MSEK (pre-money).

Prospekt

Prospekt, informationsbroschyr och anmälningssedel kommer finnas tillgängliga på litium.se från och med den 6 april.

Information om aktien

Bolaget har initierat en listningsprocess hos AktieTorget och första dag för handel beräknas bli under vecka 20, 2016.

Handelsplats: AktieTorget

ISIN-kod: SE0007387246

Kortnamn: LITI

ISIN-kod teckningsoptionen: 0008135461

Kortnamn teckningsoptionen: LITI TO1

Rådgivare

Litium har utsett Stockholm Corporate Finance (www.stockholmcorp.se) till finansiell rådgivare i samband med listningen och nyemissionen.

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Lundin, VD Litium

E-post: henrik.lundin@litium.se

• litium affärskommunikation
  • litium affärskommunikation ab
  • litium studio

Litium är en molnbaserad e-handelsplattform som hjälper till att accelerera försäljningen för stora och medelstora företag inom både B2B och B2C. Våra 30 största kunder – däribland Teknikmagasinet, Jollyroom och Nyblomgruppen – har en sammanlagd årlig försäljning online på över 3,5 miljarder kronor. Litium agerar genom sitt partnernätverk på den nordiska marknaden och har sitt säte i Stockholm.

www.litium.se